23948sdkhjf

Overvejer at rulle reparationsregler tilbage

Socialdemokratiet og Radikale Venstre revurderer de strammede reparationsregler efter rapport fra Håndværksrådet og F&P om 400 mistede jobs i autobranchen.
Det har gjort indtryk på den socialdemokratisk ledede regering, at den strammede reparationsgrænse har kostet omkring 400 job i autobranchen på et halvt år. Skatteordfører Thomas Jensen (S) siger til DR-Nyheder, at man er villig til at se på reglerne igen. Og han får opbakning af den radikale skatteordfører Nadeem Farooq fra partiet, der var med til at stemme stramningen igennem i 2011.

Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen mener derimod, at stramningen var nødvendig, da der var tale om erhvervsstøtte, og at staten siden har kunnet hente penge på stramningen til en række vækstinitiativer.

120 millioner mere

Indtil 2011 måtte biler repareres, hvis de var skadet for 75 procent af bilens handelsværdi. I 2011 vedtog den daværende borgerlige VK-regering, sammen med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne, at stramme grænsen til 65 procent i forbindelse med finansloven. Under forhandlingerne truede daværende folketingsmedlem fra Venstre, Marion Pedersen, med at bringe regeringen i mindretal. Marion Pedersen er værkstedsindehaver på Amager sammen med sin mand Henrik Pedersen, der er nyvalgt formand for de frie værksteder i CAD. Store dele af autobranchen har generelt tordnet mod reparationsgrænsen, der ad flere omgange er blevet strammet. Således også i 2001 i en demonstration på Christiansborg, initieret af Motor-magasinet.

Ifølge Finansministeriet har stramningen givet 120 millioner i ekstra registreringsafgifter, fordi bilejerne har købt nye biler for deres udbetalte skrot-penge fra forsikringsselskaberne efter en skade.

Undersøgelse bag

Den politiske udmelding fra S og R om eventuelt at ville rulle ordningen tilbage kommer efter en undersøgelse fra Håndværksrådet og brancheorganisationen Forsikring og Pension. Heri fortæller 129 virksomheder ud af 700 adspurgte, at man siden stramningen har måttet fyre medarbejdere svarende til 300-400 årsværk, fordi 3500 biler er blevet skrottet ekstra siden nedsættelsen af reparationsgrænsen med de 10 procent.

Færre lærlinge

- Ændringen rammer hårdt, fordi autoværkstederne mister kunder i butikken - der er simpelthen langt færre biler at reparere, siger Lars Magnus Christensen, erhvervspolitisk chefkonsulent i Håndværksrådet, der er hovedorganisation for 2500 virksomheder i autobranchen, til DR-Nyheder.

Claus Jensen, næstformand i Dansk Metal, tilføjer, at færre reparationer giver færre lærepladser til de unge i en tid, hvor det i forvejen er meget svært at finde en læreplads.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093