Continental ind på nyt marked med turbolader
Den 3-cylindrede motor har været tilgængelig i Ford Focus siden april, og en stor del af de bilister, som har købt Ford Focus, har valgt EcoBoost motoren. I Tyskland og Storbritannien har andelen ligget omkring 30 procent siden lanceringen. Motoren fås også på den nye Ford B-MAX MPV og i Ford C-MAX/Grand C-MAX.
Continental, som har udviklet turboladeren, er stolt over at have bidraget til at skabe en prisvinder.
- Takket være et tæt samarbejde med Ford er vi lykkedes med at designe en turbolader, der løser de udfordringer, som en lille motor giver, siger Udo Schwerdel, chef for Continentals produktion af turboladere, ifølge en presssemeddelelse.
Den nye turbolader fra Continental er kendetegnet af en termodynamik, der gør såvel turbiner som kompressorer yderst effektive. Turbinehjulet har helt op til 240.000 omdrejninger i minuttet.
Continental har, som følge af den stigende efterspørgsel på mindre motorer, i første omgang fokuseret på at udvikle en lille turbolader. Men konceptet kan skaleres op og nemt tilpasses andre motorstørrelser og danner dermed base for en helt ny generation af innovative turboladere udviklet og designet af Continental og fremstillet hos samarbejdspartneren Schaeffler.
Ford Focus 1,0 Ecoboost fås med turbolader-motoren i to versioner, 100 HK (74 kW) og 125 HK (92kW). Brændstoføkonomien er henholdsvis 20,8 km/l og 20,0 km/l.
- Det er den bedste brændstoføkonomi i 100 HK klassen og med en beskeden CO2-udledning på 109 gram per kørt kilometer og 114 gram for 125 HK motoren. Begge motorer med Continentals turbolader er i bedste energiklasse, A. Det er fint i tråd med vores ambition om at udvikle teknologier og dæk, der skåner miljøet mest muligt, siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.
- Et af vores nye dæk, ContiEcoContact5, er udviklet med henblik på så lav rullemodstand som muligt uden at gå på kompromis med bremseegenskaberne. Dækket blev en klar testvinder blandt 14 tommer dækkene i de europæiske bilklubbers store test af sommerdæk tidligere i år, bemærker Georg Nielsen.