Rapport: Nye biler redder liv
Gennemsnitsalderen for personbiler er steget fra 8,6 år til 9,3 år. Samtidig går der 16,2 år, før en bilårgang er halveret - dermed kører halvdelen af de nye biler fra 1996 således stadig rundt på vejene. Og det har stor indflydelse på sikkerheden.
DTU Transport har regnet på forskellige scenarier: Over halvdelen af de omkomne i trafikken kunne have været reddet, hvis alle involverede biler havde været helt nye. Samtidig ville en tredjedel af alle alvorlige skader også være undgået.
Der kører i dag 718.000 biler på de danske veje, som er over ti år gamle. Hvis halvdelen udskiftes med nye biler, ville man over en syvårig periode kunne reducere antallet af dræbte i trafikken med 11 procent.
Registreringsafgiften bliver af forfatterne til rapporten angivet som den største årsag til, at danskerne ikke i højere grad fornyer deres bil oftere. Samtidig pointerer DTU Transport også, at en skrotpræmie vil fjerne mange gamle biler væk fra gaderne og reducere antallet af dræbte i trafikken.