23948sdkhjf

Nye regler for syn af forruder

Trafikstyrelsen spiller ud med regler fra 1. juli, der deler forruden op i tre zoner og omhandler stenslags og revners maksimalt tilladte størrelser.
Efter endnu en høringsrunde i autobranchen indfører Trafikstyrelsen nye regler for vurdering af fejl på forruder ved syn. Reglerne får virkning per 1. juli 2012.

Baggrunden for de nye regler er, at der ønskes stor ensarthed blandt landets privatiserede synshaller i bedømmelsen af forruder ved syn - det skal gavne vejsikkerheden samt bilisternes og autobranchens sikkerhed for, at rudeslitage ikke i for høj grad overlades til den enkelte synsinspektørs skøn. Samtidigt er hensigten med reglerne, at det inden syn skal være lettere for ejeren/brugeren af køretøjet at vurdere, om køretøjets forrude opfylder kravene ved syn.

De nye regler vil blive indsat i Vejledning om syn af køretøjer under punkt 10.03.003 (2). Heri står, at forruden i motordrevet køretøj skal være således udført, at genstande, der ses gennem ruden, ikke fremtræder forvrængede eller utydelige.

Efter kritik fra dele af autobranchen i første høringsrunde er Trafikstyrelsen nået frem til, at forruden skal opdeles i tre områder, A, B og C indenfor køretøjets originale viskerfelt:

● Område A (fjernsigtsfeltet) er defineret som et 300 gange 300 millimeter felt på forruden symmetrisk omkring ratnavet med centrum placeret i A-punktet (se illustrationen herved). Definition findes også under vejledningens punkt 10.03.003 (3).

● Område B er defineret som et bånd på tværs af forruden med samme højde som område A og på begge sider af område A, afgrænset af bilens lodrette midterplan.

● Område C er defineret som et bånd på tværs af forruden med samme højde som område A og i fortsættelse af det B område, som bilens lodrette midterplan afgrænser.

Skaders omfang

Trafikstyrelsen definerer herefter, hvor store skader synsfolkene herefter IKKE må acceptere inden for de definerede områder og generelt:

● I område A: Stenslag eller revner, der ikke kan omsluttes af en cirkel med diameter på 3 mm. Herunder flere mindre skader, ridser eller mattering (ved "sandblæsning"), der bevirker, at genstande, der ses gennem ruden, fremtræder forvrængede eller utydelige.

● I område B: Stenslag eller revner, der ikke kan omsluttes af en cirkel med diameter på henholdsvis 10 mm og 50 mm.

● I område C: Stenslag eller revner, der ikke kan omsluttes af en cirkel med diameter på henholdsvis 30 mm og 150 mm. Fejl, der befinder sig på grænsen mellem to områder, behandles som to separate fejl tilhørende de respektive områder fejlen befinder sig i. Dog må fejlene tilsammen ikke være større end tilladt i det mindst restriktive område.

● Revner i forruden, der er gennemgående i begge lag glas, placeret vilkårligt på forruden, anses som fejl, og ruden kan ikke godkendes.

● Stenslag og revner, der er repareret, så de reparerede områder fremtræder stort set usynlige, anses ikke som fejl.

Sortprikket undtagelse

Arealer i område A, B eller C, der er sorte eller "sortprikket" langs rudens yderkant, skal ikke kontrolleres for fejl. Det samme gælder eventuelt områder bag indvendigt førerspejl.

For biler med centerplaceret rat vil forruden kun bestå af område A og område B.

For køretøjsart M2, M3, N2 og N3 gælder endvidere, at udsynet til påbudte spejle ikke må hindres af stenslag eller revner, der ikke kan omsluttes af en cirkel med diameter på henholdsvis 10 mm og 50 mm.

Hvis forruden ikke kan godkendes ud fra de nævnte kriterier, skal køretøjet til omsyn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089