En ildsjæl der ofte er bedrevidende
Kai Koustrup, indehaver af Odder Autodele, runder 70 år, og selv om mange har opfattet ham som en havkat i hyttefadet, har han sat mange aftryk, som autogenbrugsbranchen nyder godt af i dag.
- En nu afdød kollega har en gang sagt til mig. "Kai, din største fejl er, at dine tanker tit er fem år foran vore egne".
I 40 år har branchen ikke kun været et arbejde, men mindst lige så meget en livsstil for Kai Koustrup. Og folk, der har det sådan, har det også med at gå foran, når de mener, at noget skal gøres anderledes. Derfor har Kai Koustrup også fået prædikatet "En ildsjæl, der er ofte er bedrevidende", hæftet på sig.
Men det er han slet ikke så ked af. Tværtimod!
Miljøansvar
Bemærkningen kom, da Kai Koustrup for efterhånden mange år siden tillod sig at gøre opmærksom på, at autoophuggerne var nødt til at gøre noget ved miljøet. Han forudså, at myndighederne på et tidspunkt ville stille nogle krav. Og så var det bedre for branchen, at den selv havde gjort sig nogle tanker og havde nogle forslag og dermed indflydelse på de kommende krav. Kai Koustrups holdning var ikke populær. Han blev nærmest pebet ud. Det var da at pege på et problem, som myndighederne i hvert fald endnu ikke var så opmærksomme på. Men det fik ikke Kai Koustrup til at opgive tanken.
- Der blev nedsat et miljøudvalg, og efter talrige møder og nogle års arbejde lå der et udspil, som daværende miljøminister Svend Auken imidlertid fejede af bordet. I stedet blev branchen dog ISO-certificeret, hvor miljøet også er indbygget. Det har ikke givet noget, vi ikke havde i forvejen, og er efter min mening skudt over målet, siger Kai Koustrup.
Rationalisering
Det var lidt af en tilfældighed, at Kai Koustrup kom ind i autoophuggerbranchen i 1973. Han har altid haft en passion for biler og ville gerne have været i lære som automekaniker, men der var ingen læreplads at få på det tidspunkt. I stedet blev Kai Koustrup maskinsnedker.
Det er umiddelbart en branche, som ligger ret fjernt fra hans nuværende. Men som maskinsnedker lærte han noget om rationalisering helt ned i detaljen. Og netop rationalisering har han gennem alle årene med stor fordel benyttet i Odder Autodele, og hans passion for biler er ikke blevet mindre med årene.
Livslang oprydning
- Da jeg begyndte i Odder Autodele hos Preben Knudsen, som havde grundlagt virksomheden to år tidligere, var det for at hjælpe med at rydde op. Det er vi stadig i gang med, og vi har været igennem mange forandringer. Ikke kun i vores virksomhed, men også i hele branchen, siger Kai Koustrup, som blev eneejer af Odder Autodele i 1997. Der er nemlig kun en ting i fremtiden, der er stabil, og det er forandringen. Derfor har vores virksomhed i alle årene været i en blanding af afvikling og udvikling. Vi er nødt til hele tiden at spørge os selv, om det, der er godt nok i dag, også vil være det i morgen. Er vi ikke sikre på det, skal vi gøre noget andet, siger Kai Koustrup.
Så det har indtil videre været 40 år med masser af ændringer både i virksomheden og i branchen. Flere af dem, har han selv taget initiativ til. Han har været formand for AD i 10 år indtil 2000 og miljøansvarlig i DAG i næsten 10 år, men har aldrig været i DAGs bestyrelse. Som miljøansvarlig har han dog været meget rundt i verden, da han også var med til at stifte European Group of Auto Recyclers, hvor han sad i 10 år som bestyrelsesmedlem, heraf de sidste tre år som formand, og hvor der årligt var fire møder. I dag repræsenterer organisationen 12 medlemslande.
Databaser
Mange har en mening om Kai Koustrup. Det ved han godt selv. Sådan er det, når man er åbenmundet.
For eksempel da Kai Koustrup allerede i 1990 kunne se mulighederne og nødvendighederne i at registrere bildelene på edb med billeder. Da blev han betegnet som godt tosset. Men som han selv siger: "Det er ikke nødvendigt at være tosset i denne branche, men det hjælper".
Tosset eller ej, så gik Kai Koustrup i gang med sit edb-projekt, som ikke var billigt dengang, og som han stadig er meget optaget af, og som han efter en pause er i gang med at udbygge, som man blandt andet på en bils registreringsnummer kan se, hvad der ligger tilgængeligt af dele. Man kan også se billeder af de skader den bil har fået, som delene stammer fra.
Selv har han fuldt styr på, hvad han har solgt af dele og til hvem, samt hvad der stadig findes. For at systemet skal fungere optimalt, er Kai Koustrup koblet op på mange databaser både i ind- og udland, som hele tiden opdateres. Han lægger ikke skjul på, at han godt kan bruge meget tid på at søge i andre databaser, men det giver god og nyttig, konkret viden.
Uundværligt værktøj
- Systemet har stået lidt stille i næsten syv år, men nu skal vi lidt videre. Det er min elektroniske notesblok, hvor jeg har fuldkommen styr på det, jeg har brug for i mit arbejde. Og som gammel industrimand har jeg lært, at man aldrig skal spare på værktøj, siger Kai Koustrup.
Da de første programmer skulle udvikles, var det en betingelse, at de skulle tage udgangspunkt i branchens behov. Det skulle være, hvad han selv betegner som "træskoprogrammer". Kai Koustrup har aldrig selv udviklet programmer, men han har haft mange ideer til, hvad de skal kunne. Der gik også nogen tid i begyndelsen, før den person var fundet, der kunne løse opgaven efter, at flere andre anerkendte udbydere havde givet op.
- I dag er det endnu vigtigere, at vi har det nyeste og bedste for at overleve i branchen. Vi har aldrig været bange for at dele vores viden med andre. Kun på den måde får vi også selv viden igen. Og så lang tid, der kører biler, vil vores branche eksistere som en vigtig leverandør til autobranchen, men det er en branche under stadig forandring, hvor der vil blive færre, men større og mere specialiserede virksomheder. Det, der gjaldt i går, gælder ikke i dag, forudser Kai Koustrup. Og han har som bekendt flere gange haft ret i sine forudsigelser.
At runde de 70 år er ikke ensbetydende med, at Kai Koustrup stopper:
- Jeg har i 30 år sagt, at jeg vil blive ved, til jeg fylder 75, men at jeg selvfølgelig hele tiden vil tage stilling efter mit helbred.
Kai Koustrup markerer sin fødselsdag med en reception fredag den 4. januar.