23948sdkhjf

Migatronic 273i autopuls svejser

Motor-magasinet har prøvet den nye MigatronicAutomig² 273I Autopuls svejser og må konstatere, at svejsning og lodning i biler aldrig har været nemmere.
Der er meget langt fra de første svejsere, som Migatronic sendte på markedet i 1970, til nutidens moderne MIG/MAG-svejseværker. Dengang var indstillingsmulighederne begrænsede til strømstyrken og trådhastigheden, og var det ene eller det andet ikke rigtigt indstillet, blev resultatet en dårlig svejsning. Men når den var justeret rigtigt ind, kunne man næsten høre det, for var lyden som fra en arrig hveps, var den rigtigt indstillet. Sidenhen er kravene fra bilfabrikkerne steget markant, der er kommet et utal af forskellige ståltyper og karosserier med et beskyttende zinklag. Alt det har betydet, at kravene er steget tilsvarende, og så stilles der for mange bilfabrikker også krav om lodning i stedet for traditionel svejsning.

Slut med lyden af arrig bi

Vi har haft lejlighed til at prøve Migatronic Automig² 273I Autopuls, og det var med almindelig tråd til almindelig karosseriplade og med tråd til MIG-lodning. Begge svejsetyper var nemme at udføre med 273I, dog viste det sig hurtigt og tydeligt, at man ikke måtte få kontakt mellem svejsebadet og mundstykket, når det handlede om lodning. Første svejsning viste spor efter kontakt, men efter at svejsepistolens vinkel blev mindre spids, og afstanden til emnet blev finjusteret, var der tale om en rigtig fin MIG-lodning. Fordelen ved, at man kun skal justere på et hovedparametrene, er kort sagt genial, for herved går man aldrig galt i byen, hvor indstillingen før var en ligning med flere ubekendte.

Med almindelig tråd til gængs karosseriplade viste et-parameterindstillingen igen sit sande værd, for her var det kun et spørgsmål om at sætte pladetykkelsen til 0,9 millimeter, så var man korrekt kørende fra start, og det var vel at mærke uden senere efterjusteringer af de andre parametre. Som ved lodningen, skal kontakt mellem mundstykke og svejsebad undgås. Men når det er sagt, og man undgår det, går svejsningen som en leg, og resultatet bliver bestemt noget, man kan blive stolt over. Lyden er markant anderledes og kan i bedste fald sammenlignes med en slags lavfrekvent brummen.

Sjette generation er med synergi

Automig² I-serien er sjette generation af Migatronics serie af svejsere til tyndpladesvejsning i autobranchen, håndværk og den lette industri. Automig² Autopuls I-serien er nyeste skud på den stamme, som består af modellerne 223I og 273I, og de kommer på markedet straks i det nye år. Den nye serie er blevet fuldt digitaliseret, og når der er opdateringer, foregår det ganske enkelt ved, at man sætter et almindeligt SD-hukommelseskort i maskinen, og så ved hjælp af et tryk på en knap opdaterer den selv. I Migatronics Automig² I-serie står I’et for inverter, og dermed er der ikke længere de tunge og store spoler, men i stedet lette såkaldte ensretterspoler, som sparer en masse vægt.

Det har muliggjort en fuld digitalisering og en såkaldt synergieffekt. Det vil i praksis sige, at hvis man eksempelvis stiller på bare et af hovedparametrene som eksempelvis trådtykkelse, pladetykkelse eller strøm, vil maskinen automatisk selv indstille de andre parametre, som passer til det, man manuelt har indstillet. Vælger man en pladetykkelse på 0,9, vil strøm og trådhastighed automatisk indstille sig selv og vice versa.

Pulssvejsningen adskiller sig fra konventionel MIG/Mag-svejsning på flere måder. I stedet for at der er konstant strøm, svinger strømmen mellem omkring 15 og 280 ampere for hver dråbe, der afsnørres, når der svejses. Fordelene er, at man derved kan kontrollere en svejsning i tyndplade meget bedre end før, og samtidig bliver varmeudviklingen mindre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063