Stigende interesse for veterankøretøjer
Interessen for veterankøretøjer i Danmark er stærkt stigende. Fra 2009 til 2012 er antallet af veterankøretøjer over 35 år steget fra 124.369 til 136.414 en stigning på knap ti procent.
Alligevel står veterankøretøjerne blot for 0,16 procent af de 33,4 milliarder kilometer, der årligt køres på de danske veje.
Det viser en ny undersøgelse, som blev offentliggjort i forbindelse med de nordiske motorhistoriske paraplyorganisationers årlige møde, som i weekenden den 1.-2. september blev holdt i Helsingør blandt andet med et flot opbud af veterankøretøjer. Også de andre nordiske lande oplever en kraftigt stigende interesse for motorhistoriske køretøjer.
Undersøgelsen viser også, at den danske motorhistoriske hobby årligt omsætter for mere 635 millioner kroner, hvor selve handelen med veterankøretøjer ikke er medtaget.
Kulturarv
Den danske paraplyorganisation Motorhistorisk Samråd (MhS) oplever en stærkt stigende interesse for veterankøretøjer. MhS er på blot to år vokset fra at være interesseorganisation for 63 klubber til i dag 88 klubber repræsenterende 32.000 enkeltmedlemsskaber.
Den dugfriske særkørsel, som MhS har fået lavet ved Danmarks Statistik, viser også, at af de 13,4 millioner tons CO2, som den samlede transportsektor i Danmark udleder, udgør kørsel med de historiske køretøjer blot 0,02 procent.
Veterankøretøjer er en vigtig del af den danske kulturarv, og MhS kæmper i disse år en hård kamp for, at man uden en masse restriktioner også fremover kan opleve gårsdagens køretøjer på morgendagens veje som en naturlig del af bybilledet.
Samme regler
På det nordiske møde i Helsingør blev det understreget, at det er altafgørende, at man også på internationalt plan kæmper for de samme regler og love, hvilket gøres gennem den verdensomspændende organisation FIVA (Féderation Internationale des Vehicules Anciens) med 59 medlemslande.
Fælles regler og love gør, at man på verdensplan bevarer den motorhistoriske kulturarv så originalt som muligt.
I FIVA opererer man blandt andet med en grænse på 30 år, for at et køretøj kan få veteranstatus. I Danmark er denne grænse sat til 35 år.
Aktuelle mærkesager for MhS
Anerkendelse af den motorhistoriske kulturarv på lige fod med det øvrige kulturelle Danmark
Det urimelige ekstra tillæg til benzinafgiften ved registrering af historiske motorkøretøjer bør fjernes
Rimelig og hurtig behandling ved import, for eksempel afgiftsvurdering af veterankøretøjer
Sikre de historiske køretøjers fri bevægelighed i forhold til fremtidens miljøzoner
Forenkling af det stigende bureaukrati omkring veterankøretøjer
Grænsen for at køretøjer kan få veteranstatus bør sættes ned fra 35 år til 30 år, så man også i Danmark følger de internationale normer