Dæk fra Bridgestone bringer Leaf på rekordrejse
30 elbiler rejste fra Amsterdam gennem Polen og Ukraine til Rusland, Finland, Norge, Sverige og Danmark for at slutte i London.
Projektet som blev kaldt Oranje Trophy", startede ud i Amsterdam den 14. juni og bestod af en gruppe rejsende sportsfans og en kortege på 30 køretøjer. De rejste gennem Polen og Ukraine, hvor de stoppede for at støtte det hollandske fodboldlandshold under Euro 2012. Herefter kørte de gennem Rusland til Nordkap i Finland, før de vendte tilbage gennem Norge, Sverige og Danmark og sluttede rejsen af i London den 26. juli, i tide til åbningsceremonien for de olympiske lege 2012.
- Vej og vejrforhold varierede meget under hele turen, som man nok kan forestille sig, men Ecopia-dækkene var perfekte både i det våde og det tørre. Deres lave rullemodstand hjalp os med at maksimere den distance, vi kunne køre mellem hver opladning, siger Leaf-kører Kevin Kooijman.
På turen anvendte Nissan Leaf-bilerne DBT CEV opladningsteknologi, der muliggør hurtig opladning via et transportabelt system monteret på en medfølgende lastbil. Denne teknologi gør det muligt at oplade elektriske biler til 80 procent af deres kapacitet, på mindre end 30 min. Det gjorde det muligt for Leaf-bilerne at køre distancer på mellem 120 til 130 km mellem hver opladning og tilbagelægge op til 600 km per dag.
I 2010 valgte Nissan at anvende Bridgestone Ecopia EP150 dæk som originalmontering på Leaf, verdens første 100 procent elektriske bil, der er blevet valgt som Årets Bil i Europa (2011).
Ecopia er Bridgestones program af dæk med miljøvenlige egenskaber, særligt udviklet til at give lav rullemodstand, uden at gå på kompromis med øvrige egenskaber, såsom sikkerhed på våd vej. Dette opnås ved anvendelse af Bridgestones beskyttede NanoPro-Tech gummiteknologi. Mindre rullemodstand fører til større brændstofeffektivitet og for elbiler mere effektiv udnyttelse af batteriets kapacitet.