FDM: Hold jer fra Dacia
Det kan spænde ben for Renault Danmark, at lavprisbilen Dacia Lodgy kun fik tre ud af fem stjerner i årets sidste EuroNCAP crashtest af 14 biler.
- EuroNCAP-testen har endnu engang dokumenteret sin betydning for, om dårlige biler kommer ind på det danske marked, eller om de bliver bremset af, at de ikke lever op til danskernes krav om sikkerhed, siger bilteknisk redaktør i FDM og dansk EuroNCAP-repræsentant, Søren W. Rasmussen.
Skærpede krav
Nye biler skal hele tiden blive sikrere, og det får det EuroNCAP til at skærpe kravene til de eftertragtede fem stjerner fra og med 2013.
- Det er dog allerede i dag svært at opnå fem stjerner og komme igennem det eftertragtede sikkerheds-nåleøje. Men det er vigtigt for sikkerheden, at alle biler ikke automatisk opnår topkarakter i EuroNCAPs test. Testsamarbejdet skal være med til at presse bilproducenterne til at videreudvikle sikkerheden i bilerne, og det sker kun, hvis det er svært at opnå topkarakter, fortæller Søren W. Rasmussen.
Fartbegrænsere hædres
Det er de såkaldte protokoller, der ligger bag vurderingen af bilernes sikkerhed, der bliver ajourført fra og med 2013. For vurderingen af barnesikkerheden giver det en række småjusteringer, der vil gøre det sværere at få topkarakter. Også ved vurderingen af bilernes sikkerhedsudstyr er der strammet op, og her er det antallet af selestrammere og kravet til hastighedsbegrænseren, der er sat i fokus.
Desuden vil Euro NCAP indføre regler for vurdering af det udstyr, der automatisk kan vise den maksimalt tilladte hastighed og på den måde hjælpe bilisten til at overholde fartgrænserne. Dermed hædres de bilproducenter, der installerer dette udstyr i bilmodellerne, hvilket de hidtil ikke har fået point for.
Et andet område, der ændres i 2013, er udformningen af fodgængertesten, hvor der indføres flere målepunkter.
De øvrige 13 nye biler i testen, der alle fik fem stjerner, er VW Golf, Ford Fiesta, Fiat 500L, Mercedes-Benz A-klasse, Skoda Rapid, Ford Kuga, Hyundai Santa F, Mitsubishi Outlander, Range Rover, Seat Leon, Subaru Forester, Opel Mokka og Volvo V60 Plug-In Hybrid.
Læs mere om den seneste Euro NCAP-test og se videoer af de enkelte bilers test på FDMs hjemmeside Klik her