Et stort nummer op
Med lanceringen af Peugeot 208 er det franske bilmærke kommet et par trin op af stigen kvalitetsmæssigt.
Forgængeren 207-serien var ikke uden problemer, små eller store, men man må rose Peugeot importselskabet, der er dansk privatejet, at de gjorde meget ved problemerne, og reagerede prompte.
Herlig undervogn
En af de ting, Peugeot er bedre til mange andre, er udvikling af undervogne, der er behagelige og samtidig beholder hjulene i sporet. Ikke så mærkeligt at så mange unge mennesker weekend efter weekend deltager i motorsportskonkurrencer som manøvreprøver og rallyer med de små bilmodeller, hvor det hele startede med 205-serien.
Tilbage til den nye 208-serie er udstyrsniveauet i testbilen det mellemste Active med flot udstyr, komfort og sikkerhedsmæssigt. Testbilen har kun femtrins gear, men udvekslingsforholdet er udmærket med et relativt højgearet femte gear, så man ikke savner et sjette gear. Vi inviterede en 207-ejer til en kort testtur. Han var solgt med det samme. Hvilken forskel og en umiddelbar flot kvalitetsfornemmelse, var hans konklusion.
Testbilen var som nævnt fem dørs, inklusive bagklappen. Pladsudnyttelsen er god. Det er en rigtig familiebil, og så har jeg gemt det bedste til sidst: Peugeot lover et blandet gennemsnit på 26,3 kilometer per liter diesel. Vi nåede et gennemsnit på 21,1 kilometer per liter, hvilket er noget af det bedste, vi har oplevet i lange tider. Peugeot har taget skeen i den anden hånd. Den nye 208-serie kan det franske selskab godt været tilfreds med.