Kvaliteten skal op og rabatterne ned
Lak & Know-How vil gå foran og vende den uheldige udvikling, hvor stigende krav om rabatter har ført til, at kvaliteten er dalet. Kvaliteten skal atter i centrum.
Svaret på spørgsmålet gav Finn Baden-Jensen selv: - Vi mener nej! Og for at underbygge dette var temaet for årets netværksdag da også "Med kvaliteten i centrum".
Lak & Know-How arbejder for at profilere netværket og dets enkelte medlemmer, effektivisere driften og øge omsætningen hos netværkets medlemmer. Men det har desværre været bekymrende at se, hvordan kvaliteten på arbejdet hos mange af landets autolakererier i de seneste syv år har været for nedadgående i takt med, at rabatterne har været stigende, og lakereriernes økonomi dermed har været presset, fortalte Finn Baden-Jensen. Et par af årsagerne er en general overkapacitet, og at der er færre, men større autoforhandlere. Så autolakererierne er ude i en kamp på liv og død, hvor kun de bedste overlever.
I denne kamp er kvalitet det bedste våben, og her har netværkets medlemmer de bedst tænkelige forudsætninger med de produkter, den know-how og de uddannelsestilbud og hjælp til profilering af deres virksomheder, som de tilbydes.
Tillidsopbygning
Finn Baden-Jensen pointerede, at målet er at genopbygge tilliden til branchen, forbedre kvaliteten til gavn for alle, og få ændret det nuværende rabatvanvid gennem relevante samarbejdsaftaler.
Et vigtigt indsatsområde i de kommende år er reparation af garantiskader. Alt for ofte udføres de ikke korrekt, og de bliver endnu vanskeligere at reparere i de kommende år, fordi kravene fra bilfabrikker bliver endnu større end de allerede er, blandt andet fordi bilernes garantiperioder forlænges og uden at der tages højde for det ekstreme danske klima.
Et stigende antal af de danske bilimportører samarbejder allerede nu med lakererier i Lak & Know-How, og 11 bilmærker var repræsenteret på netværksdagen. Når bilimportørerne vælger at benytte disse lakererier som faste samarbejdspartnere, skyldes det først og fremmest lakereriernes faglige dygtighed og forståelse for kravene ved garantilakeringer. Men også for eksempel den geografiske beliggenhed, hvis ikke mærkeforhandleren allerede selv har sit eget lakereri, der er med i Lak & Know-How.
Indvirkende forhold
Teknisk chef i Baden-Jensen A/S, Gerhard Wiechert, nævnte nogle af de forhold, som har indflydelse på kvaliteten. Blandt andet prioriterer værkføreren ofte den visuelle kvalitet højere end holdbarheden. Men også andre forhold som emnets udformning, kontaktkorrosion, samlinger og mekanisk påvirkning har indflydelse på resultatet.
Stadig flere bilproducenter har udarbejdet detaljerede beskrivelser over, hvad der skal benyttes af forskellige materialer og reservedele for, at fabriksgarantien kan opretholdes. I mange af disse beskrivelser er forbehandling i forbindelse med malerarbejde også kommet med.
Teknisk koordinator Gorm Jakobsen, Peugeot Danmark, fortalte, hvor meget det gennem alle årene havde betydet for Peugeot at beskrive materialers evne til at arbejde sammen og i den forbindelse også, hvilke procedurer, materialer og underleverandører, der må anvendes blandt andet til malerarbejdet. Disse informationer ligger tilgængelige og opdateres hele tiden.
Kursustilbud
Bilproducenternes reaktion på dårligt arbejde har været meget konsekvent, nævnte Gerhard Wiechert. Garantihåndteringen skal være meget bedre. Derfor har Baden-Jensen og Spies Hecker i samarbejde med flere samarbejdspartnere udviklet en række uddannelsesmuligheder, som tilbydes netværkets medlemmer. Basiskursus 1 har allerede været en stor succes, og flere står på venteliste. Her er temaet forståelse for lakeringsopbygninger fra OEM-lakering til garantireparationer.
Kurserne holdes i Middelfart, hvor Baden-Jensen i forbindelse med netværksdagen "genindviede" sit uddannelsescenter, der havde gennemgået en række ændringer, så forholdene for kursisterne er blevet bedre.
Efter at have deltaget i basiskursus 1, kan man komme på basiskursus 2 efter behov. Det handler om nye lakeringsmetoder. Desuden er der planlagt mærkespecifikke kurser, hvor der allerede nu er aftalt kurser i første kvartal 2013 i lakering af Peugeot. Også kurser, der er målrettet garantireparationer og fælleskurser om samarbejde mellem pladesmed og maler, er på planlægningsstadiet.
70.000 farvekoder
Gerhard Wiechert beskrev også de nyeste farvetrends i OEM-lakeringer, og vi vil opleve flere meget specielle og hidtil usete farver og effekter. I 2000 var der cirka 25.000 farvekoder, men især siden 2007 har der været en stigende tendens, hvor der er kommet mellem 1000 og 1500 nye farvekoder hvert år, så det samlede tal nu er cirka 70.000.
Brand Manager Thomas Melzer, Spies Hecker i Köln fortalte også i sit indlæg, at der kommer flere såkaldte fancy farver og crom, end der har været de foregående år. Sort topper stadig. Sølvfarvet er også stadig meget populært, men er gået lidt tilbage. Hvid er igen en populær farve, og rød ser også ud til at få en renæssance.
Nyttig viden
Direktør Michael Nørregård, FAI, orienterede på netværksdagen om de seneste nyheder fra FAI. Blandt andet om systemændringerne, som er godkendt af en række forsikringsselskaber samt om lakering af brugte dele og om FAI/D.A.F.s nye applikation, som gør det nemmere at indberette spørgsmål til skadesopgørelse, teknik med videre.
Lakexpress er navnet på et nyudviklet system fra TRP Solutions i Vamdrup. Det blev præsenteret som et simpelt, hurtigt og stabilt ordre- og medarbejderstyringssystem. Det er udviklet i samarbejde med autolakeringsbranchen og gør det lettere at håndtere nye ordrer og aftale leveringstider.
Også når netværkets virksomheder skal profilere sig lokalt, var der nye tiltag, som blev præsenteret af marketingleder Lars Ejstrup Johansen, der også fik forslag fra medlemmerne, og som nu indgår i de kommende planer.
I pauserne på netværksdagen var der som tidligere år mulighed for at besøge stande fra underleverandører.