Anklage om lovsjusk besvares med tavshed
Regeringen og Enhedslisten afskaffer godtgørelse for at skaffe penge til finanslovsaftales udgifter.
- En uacceptabel kort høringsfrist på blot fem dage står i skærende kontrast til ordlyden i regeringsgrundlaget, hvor man gør rimelige høringsfrister til et særligt fokusområde for den røde regering, mener trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
- Det er rent sjusk, at man kom for sent ud med et lovforslag og ikke har givet den fornødne tid til høringssvar, istemte skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF).
- Det er en falliterklæring, at man allerede fem måneder efter igangsætning af den digitale motorregistrering er nødt til at ændre dramatisk på vilkårene, fordi man ikke har været i stand til at høste effekten af effektivisering internt i Skat, fortsatte Dennis Flydtkjær.
Skatteminister Holger K. Nielsen (K) undlod at svare på kritikken om lovsjusk. Lovforslaget køres igennem, så det kan vedtages inden juleferien med Enhedslistens støtte som aftalt i finanslovsaftalen.
- I forvejen bidrager danske bilister direkte til statskassen med Europas højeste bilafgifter og skatter på mere end 40 milliarder kroner om året, og heraf går kun en fjerdedel tilbage til forbrugerne i form af anlæg og vedligeholdelse af veje, siger Kristian Pihl Lorentzen om de tre gebyrer på henholdsvis 200, 100 og 60 kroner.
- Lovforslaget skal ses i sammenhæng med den samlede aftale om finansloven for 2013, hvor tiltagene i lovforslaget indgår som finansiering, svarer skatteordfører Thomas Jensen (S).
Skatteordfører Jesper Petersen (SF) slog på, at bilejere ligefrem vil slippe billigere, når de registrerer et køretøj.
- Lovforslaget afskaffer den godtgørelse, som synsvirksomheder får ved registrering af køretøjer. Den ordning er vanskelig at administrere og kontrollere både for virksomhederne og Skat. Udgifterne er løbet løbsk på området, fordi Skat betaler synshallerne for arbejdet, anførte Jesper Petersen.