Bilforhandler venter 20 dage på nummerplader
Selv motorkontor mangler plader efter digitalisering af motorregistreringen.
- Det er et problem at bestille nummerplader og få dem rettidigt, siger salgsmedarbejder Bent Rechnagel hos Storgaard Biler A/S.
- Vi må køre til det nærmeste motorkontor i Esbjerg for at købe plader. Der siger man, at man er heldig, for motorkontoret har lige selv hentet 200 sæt nummerplader i Odense. Selv de offentlige steder kan ikke få deres nummerplader som hidtil, siger han.
Bent Rechnagel beskrev indkøringsproblemerne med den digitale motorregistrering i et brev til skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF), som videresendte oplysningerne i et spørgsmål til skatteminister Thor Möger Pedersen (SF).
- Hvornår kan bilforhandlerne forvente, at systemet fungerer, spurgte oppositionspolitikeren den 6. juli.
Utilfredse kunder
- På daværende tidspunkt var der totalt kaos i næsten alt. Man blev pludselig smidt af, og der var fejl i systemet og man skulle kontakte Skat, som selvfølgelig havde travlt. Man kan ikke sætte penge på, hvad det har kostet, men det har kostet mange sure, utilfredse kunder, siger Bent Rechnagel, som har ansvar for salgsbackup.
DMRs oprindelige problemer er løst eller rettere afløses af nye.
- Der dukker nye ting op næsten hele tiden. Man har ikke været ordentlig forberedt. Vi havde håbet, at man havde taget problemerne med den digitale tinglysning i betragtning, så DMR kunne køre fra starten. Serverne til ekspeditionerne har åbenbart været for små, slutter Bent Rechnagel.
Feriesvar
En ministers normale frist til at besvare spørgsmål fra folketingsudvalg er fire uger, men Skatteministeriet har travlt med at holde sommerferie. Derfor må alle væbne sig med tålmodighed på at få en officiel redegørelse om problemerne i forbindelse med overgangen til digital motorregistrering den 6. juni og svar på, hvornår systemet fungerer.
"Endelig besvarelse af spørgsmålet vil blive fremsendt snarest muligt," skriver Thor Möger Pedersen til Dansk Folkepartis skatteordfører.