Djurs Autolakering ISO-certificeret
Fokus på kvalitet og struktureret ledelse er blevet belønnet.
- Fra en KS2000-certificering er vi nu kommet skridtet videre med en ISO 9001-certificering. Det sender endnu et kraftigt signal om, at vi er en meget kvalitetsbevidst, målrettet og seriøs samarbejdspartner, siger Klaus Jensen, der er ejer og daglig leder af virksomheden.
Ifølge Klaus Jensen har erhvervslivet erfaret, at en certificering, og det at efterleve en godkendt standard, er sund fornuft:
- En standard beskriver den mest optimale måde at tilrettelægge tingene på. Det er med det formål, at den er udviklet. Og når en virksomhed sætter arbejdsgangene i system efter en certificering, så lægger firmaet samtidig arbejdsgangene om, så man gør tingene på den mest optimale måde. Derfor kan det betale sig, forklarer Klaus Jensen.
Helt i front
- Som arbejdsplads og samarbejdspartner ønsker vi at være helt i front. Derfor er vi foruden vores opgradering til ISO 9001 også i gang med at videreuddanne vores personale i mærkespecifikke kurser, som de forskellige bilimportører løbende stiller krav om for, at vi hele tiden vil kunne leve op til de skærpede krav til at udføre garantireparationer og reparationer generelt. Det sker i samarbejde med Spies Hecker.
Det er tre år siden, Klaus Jensen overtog Djurs Auto- & Industrilakering på Århusvej i Tirstrup. Dengang var der to medarbejdere, og en række kunder, som genererede arbejde på 10-15 biler om ugen. De 2000 kvadratmeter bygninger var overflødige på daværende tidspunkt og var lejet ud til andre formål.
I dag beskæftiger virksomheden 12-13 medarbejdere, alle kvadratmeter er taget i brug, og der males op mod 300 biler om måneden i nye kabiner.
Importørsamarbejde
Klaus Jensen fortæller, at Djurs Autolakering for nyligt havde VW-importøren Skandinavisk Motor Co., som er en del af Semler Retail koncernen på besøg til en hel dags fremvisning og demonstration af styringen og udførelsen af lak-garantiarbejde. Delegationen fra København håndterer forhåndsgodkendelser fra VW-forhandlere i hele landet.
- Vi var stolte over at vise vores hus frem og har gennem længere tid haft tæt dialog til VW-importøren. Ligeledes med vores lakleverandør Baden-Jensen, som forhandler Spies Hecker, som er det mærke, mange importører anbefaler til udførelse af garantiarbejde. Vi har for et lille års tid siden udvidet og etableret en hel afdeling, der kun udfører garantireparationer for flere forhandlere i Midtjylland. Her har vi virkelig udviklet en struktureret og kvalitetsbevidst udførelse af reparationerne og har stor succes med afdelingen, siger Klaus Jensen.
- Afdelingen er netop nu under yderlig udvidelse, da vi for nylig blev udnævnt til regionscenter for nogle af Opel Danmarks garantireparationer. Her har vi fået den fornemme opgave at servicere og udføre garantireparationer for 16 Opelforhandlere fordelt i Midtjylland. I samarbejde med Opel Danmark og Spies Hecker har vi netop holdt autorisationstræning for de andre regionscentre, Opel har udpeget i landet. Træningen foregik som et liveprojekt i vores nye afdeling. Her blev man instrueret i, hvorledes man efterlever og varetager garantiarbejdet. Træningen sikrer, at der bliver ydet en ensartet kvalitet over hele landet.
Troen på fremtiden
Der er et kraftigt fald i antallet af autolakererier på landsplan og benhård konkurrence virksomhederne imellem. Desuden er der et fald i antallet af skadesreparationer på landsplan.
- Fornylig var vi på kursus sammen med 12 bilimportører. Her blev det nævnt, at rabatten på markedet var stigende, og arbejdskvaliteten tilsvarende faldende. Man kunne få det indtryk, at der bliver fravalgt dele af arbejdsprocesserne for at afkorte arbejdstiden, og at der også blev sparet på materialer til opgaverne, siger Klaus Jensen, og uddyber:
- En stikprøve på 100 bagklapper viste, at arbejdet på de 55 ikke var udført korrekt. Alt for mange bilhuse fokuserer kun på prisen, og på at lakeringen visuelt ser tilfredsstillende ud. Ingen spørger, om lakeringen er udført i henhold til specifikationerne. Tendensen er rigtig usund for markedet. Vi er overbevidste om, at netop fokus på kvalitet, sikker og hurtig levering til en fair pris stadigvæk kommer til at tælle i fremtidens Danmark. Markedet har ikke plads til, at man sidder og nøler eller venter på, at telefonen ringer. Overlevelsen vil bestå i at have kvaliteten i fokus og dernæst at kunne tilbyde en niche inden for branchen. Ligeledes er man som virksomhed nødt til at være super struktureret og have styr på sin produktion. Det er nødvendigt, at man i markedet har meget mere fokus på hele samarbejdet frem for altid kun at se på prisen. Det har vi selv fået et klart bevis på som virksomhed ved at levere til tiden, levere et kvalitetsprodukt og ved at have internt styr på samtlige processer.
Korrekt og til tiden
Klaus Jensen er stolt af, at bilerne kommer til tiden og mange gange før. De er 100 procent klar til samling og reparationen er udført korrekt. Det gør, at kunden kan skabe et bedre flow og have en effektiv udnyttelse af sit værksted. Det kan umiddelbart ikke måles på en faktura eller i et regneark, men er en klar faktor for et optimalt samarbejde.
Med denne filosofi for øje er Klaus Jensen overbevist om, at hans virksomhed også i fremtiden vil kunne samle mange kunder op, som bliver tabt på vejen, da deres faste autolakereri lukker. Ligeledes vil der givetvis være nogle, som afstår fra diverse kontrakter. Også dem vil han hjælpe med at samle op på vejen. Han tror på, at det flytter noget at være bevidst og se lyst på fremtiden.