23948sdkhjf

Grønne biler hårdt ramt af ny lov

Nye leasingregler fejer de små, miljøvenlige bilmærker helt ud af billedet.
1,7 milliarder kroner i statskassen og en mindre og mere miljøvenlig bilpark. Sådan lød ambitionen, da skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) præsenterede det lovforslag, der skulle lukke det såkaldte leasing-hul.

I dag er virkeligheden, at leasingen til private står bomstille, og dermed ikke giver mange kroner til staten.

Og de bilmærker, der rammes hårdest på prisen, er dem der producerer de små og miljøvenlige biler, mens de dyre drenge i Mercedes, Audi og BMW har undgået alt for markante prisstigninger.

Fiat 500, der er i klassen for de små biler, har tidligere siddet på over 20 procent af markedet for privatleasing.

- Fiat er helt færdig som privat leasingbil, som reglerne ser ud lige nu, vi sælger i hvert fald ikke flere, siger Morten Jørgensen, direktør i den landsdækkende bilforhandlerkæde Terminalen, til epn.dk.

Fiat har måttet sætte priserne op på grund af de nye leasingregler, mens de dyre producenter i BMW, Mercedes og Audi, har kunnet tåle at bevare de gamle priser, mod til gengæld at gå ned i indtjening.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105