23948sdkhjf

Bilkunder kan spare stort på firmabilen

Bilsælgere bør spidse ører til en analyse fra Bilpriser.dk i samarbejde med Berlingske Business: Vil man køre i en af de typiske firmabiler som Citroën C5, Volkswagen Passat eller Audi A4, kan det ikke svare sig at købe bilen privat og køre for virksomheden, medmindre man altovervejende kører for virksomheden og kører meget, skriver sitet.

Vil en bilist køre i en af de typiske firmabiler som Citroën C5, Volkswagen Passat eller Audi A4, kan det ikke svare sig at købe bilen privat og køre for virksomheden, medmindre man altovervejende kører for virksomheden og kører meget.

En analyse fra Bilpriser.dk viser, at man på 114 modeller i den store mellemklasse, i storklassen, i luksusklassen og blandt luksus SUV’er kører mest fordelagtigt i en fri firmabil.

I flere modeller er det endda til næsten halv pris og i enkelte tilfælde mere. Sidstnævnte gælder f.eks. en Ford Mondeo 1,6 Ecoboost stationcar med 160 benzinheste. Over fire år koster 20.000 private kilometer 4,41 kr. pr. km, mens den som leaset firmabil, takket være et lavt beskatningsgrundlag, kommer helt ned på 1,87 kr. pr. km. Og det vel at mærke når man har "solgt" 10.000 kilometer til virksomheden til statens takster for kørselsgodtgørelse.

Omvendt vil et krav fra arbejdsgiveren om en lønnedgang i forbindelse med en firmabil trække i retning af privatbilen.

- Der kan godt være tilfælde, hvor firmaet vil kræve, at man går ned i løn, hvis en ansat vælger en dyr bil. Omvendt skal firmaet være opmærksom på, at prisen pr. km ved årlige 10.000 kilometer kan stige med op til 50 procent, hvis virksomheden selv skulle købe en bil og stille den til rådighed for den ansatte. Så det er nok begrænset, hvor meget de kan kræve i lønnedgang, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk til Berlingske Business.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094