Tredje prototype af elbilen QBEAK
Danske ECO-move er i dialog med udenlandske producenter og møder stor interesse for sine letvægtsteknologier.
ECOmove tog det første skridt til udviklingen af en letvægts-elbil i 2009. QBEAK III kommer tæt på det færdige resultat.
- Den nye QBEAK er en meget mere færdig version, end vi så med toeren. For eksempel har bilen fået lade-struktur og instrumentering, og dens teknologier er nu så udviklede, at vi er klar til at produktionsmodne dem, fortæller Mogens Løkke, direktør i ECOmove.
Hos ECOmove har udviklerne netop haft den første officielle prøvekørsel af QBEAK III for specielt inviterede gæster. Det resulterede i mange positive tilbagemeldinger omkring såvel elbilkonceptet som de revolutionerende letvægtsteknologier, der er blevet udviklet i forbindelse med QBEAK.
ECOmove sigtede oprindeligt efter en lancering af elbilen i 2012. Udviklingsprocessen har dog budt på udfordringer og forsinket den oprindelige tidsplan.
- En væsentlig udfordring har været lange leveringstider omkring delelementer til bilen. Det har kostet dyrebar tid at holde fast i vores koncept og kriterier for såvel udvikling som kvalitet, fortæller Mogens Løkke.
Dialog med producenter
Der er i øjeblikket dialog med både danske og udenlandske virksomheder, som vil kunne samle og levere biler til de store markeder i Europa, Amerika og Asien, herunder også Kina.
- Ved at samarbejde med etablerede producenter, som allerede har velfungerende leverandør-netværk, er vi overbeviste om, at den første QBEAK vil være klar til at rulle ud fra fabrikken i 2014, siger Mogens Løkke.
Interesse for teknologier
Også blandt andre bilfabrikanter oplever ECOmove lige nu interesse for de letvægtsteknologier, som virksomheden har udviklet, herunder et affjedringssystem i komposit-materiale, et bæredygtigt karrosseri og en hjulmotor-enhed. Derfor går ECOmove nu aktivt ind i samarbejder målrettet mod at hjælpe andre med at udvikle lettere, smartere og mere bæredygtige biler. Dette forretningsområde kaldes ECOmove Engineering.