23948sdkhjf

Afgiftsomlægning bare gas

SOM EN TYV OM NATTEN skal ændringer i bilafgifterne komme, for ikke at ødelægge bilmarkedet, siger skatteministeren i denne uge til fagbladet. Mon ikke han helst ville have, at der ikke er tale om tyveri, men måske en slags Robin Hood aktion – der lader indkomsten gå videre til de værdigt trængende? Under alle omstændigheder rumler det på Borgen, og autobranchens behørige organisationer gør deres hoser grønne for at få sat fingeraftryk på den længe tiltrængte totalomlægning af bilafgifterne.

SÅ MÅ VI HÅBE, at embedsværk og politikere ser til øen i midten, hvor Naturgas Fyn har kørt sine argumenter i stilling: Vi skal da køre på naturgas, skal vi! Ligesom i Sverige og Tyskland - det er der ingen CO2 i. Som man vil kunne læse, er eksperter og politikere enige om, at biogas kan hjælpe transportsektoren af med den stigende CO2-udledning, men de er uenige om fokus på mindre biler eller på tunge køretøjer. Der er faktisk mulighed for, at bilproducenter vil forelske sig i Danmark som et sted, hvor gasbiler og brændstoføkonomiske biler kan afsættes uden at behøve at give så meget i rabat som andre steder, fordi en rabat slår tre gange hårdere igennem på grund af den høje danske registreringsafgift. Med andre ord hjælper den høje købsafgift her i landet bilfabrikkerne til at sælge CO2-tunge biler på andre markeder. Så længe afgiftssystemet er som i dag. Men det skal jo laves om? Ja, hvem siger, det er let at være politiker. Hvorom alting er, ser klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) fortrøstningsfuld på gas i transportsektoren, fordi gas er halvt så dyr som diesel i forhold til energiindhold. Der er altså lidt at gøre godt med i forhold til at anvende gas i transportsektoren. Så længe brændstofafgifterne holdes i ro og ikke lægges om.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078