Afgiftsomlægning bare gas
SÅ MÅ VI HÅBE, at embedsværk og politikere ser til øen i midten, hvor Naturgas Fyn har kørt sine argumenter i stilling: Vi skal da køre på naturgas, skal vi! Ligesom i Sverige og Tyskland - det er der ingen CO2 i. Som man vil kunne læse, er eksperter og politikere enige om, at biogas kan hjælpe transportsektoren af med den stigende CO2-udledning, men de er uenige om fokus på mindre biler eller på tunge køretøjer. Der er faktisk mulighed for, at bilproducenter vil forelske sig i Danmark som et sted, hvor gasbiler og brændstoføkonomiske biler kan afsættes uden at behøve at give så meget i rabat som andre steder, fordi en rabat slår tre gange hårdere igennem på grund af den høje danske registreringsafgift. Med andre ord hjælper den høje købsafgift her i landet bilfabrikkerne til at sælge CO2-tunge biler på andre markeder. Så længe afgiftssystemet er som i dag. Men det skal jo laves om? Ja, hvem siger, det er let at være politiker. Hvorom alting er, ser klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) fortrøstningsfuld på gas i transportsektoren, fordi gas er halvt så dyr som diesel i forhold til energiindhold. Der er altså lidt at gøre godt med i forhold til at anvende gas i transportsektoren. Så længe brændstofafgifterne holdes i ro og ikke lægges om.