Kvinders indflydelse på bilsalget stiger
Det høje bilsalg skyldes et boom i salget af de helt små biler, som er specielt populære hos den kvindelige befolkning, påpeger D.A.F.
De seneste par år har vi set erhvervenes køb udgøre en stigende andel af det samlede salg, men den tendens er vendt i år, påpeger Danmarks Automobilforhandler Forening.
- Danskerne køber biler som aldrig før. På trods af at danskerne ikke ser lyst på deres økonomiske situation, så er priserne på de små biler så lave, at det ikke kan betale sig at købe en brugt bil, udtaler Adm. direktør i D.A.F., Jens Brendstrup.
Det høje bilsalg skyldes et boom i salget af de helt små biler. Disse biler er specielt populære hos den kvindelige befolkning. Salget af de små biler fordeler sig lige mellem mænd og kvinder, mens mændene dominerer de andre klasser. Ni ud af ti biler solgt til de kvindelige bilister er fra den lille bilklasse.
Ifølge Jens Brendstrup er der en god forklaring på kvindernes bilvaner:
- Kvinder er mere pragmatiske, når de handler bil. For dem handler det om brændstoføkonomi og sikkerhed, mens mændene mere tænker på hestekræfter og farven på lakken, mener han.
På trods af det høje bilsalg bugner forhandlernes lommer dog ikke. Den samlede omsætning hos forhandlerne ligger indtil videre knap to milliarder kroner under niveauet for 2011. Det svarer til et fald på cirka tre procent.
- Forhandlerne tjener ikke mange kroner, når de sælger en lille bil. Så længe privatforbruget ligger på det nuværende lave niveau, skal man dog ikke gøre sig forhåbninger om, at danskerne køber større biler, vurderer Jens Brendstrup.