UDVEKSLING AF SYNSPUNKTER er som regel den direkte vej til ændringer og ofte forbedringer af eksisterende forhold. Derfor er dialog vigtig, ikke mindst mellem autobranchen og ordførende politikere i såvel regering som opposition. Forleden mødtes autobranchens foreninger og organisationer med Socialdemokratiets trafikordfører Rasmus Prehn, der tilsyneladende var lydhør overfor de fornuftige branchefolks mange gode argumenter, som man kan læse side 4 i denne sidste udgave af fagbladet inden jul og nytår. Mange ting var på bordet, men især branchens argumenter mod den sænkede reparationsgrænse vandt tilsyneladende gehør. Men også paradokser omkring det bortfaldne lærlingetilskud påvirkede regeringspartiets trafikordfører. Personlig kemi er naturligvis en vigtig parameter, når parter mødes og drøfter ulige forhold selv om det bør være fakta, der tæller. Således kan det kun glæde, at Venstres "autokvinde" og tidligere MFer Marion Pedersen, gift med CAD-formand Henrik Pedersen, tilsyneladende udviser gode vibrationer helt ind i den nuværende SSFR-regering. For også socialdemokrater vil naturligvis landets virksomheder det bedste, selv om det historisk er medarbejdernes tarv, der tæller. Vigtigt i denne forbindelse er at sige til de virksomheder, der endnu ikke er medlem og betaler til en brancheorganisation, at de bør melde sig under fanerne. For det bliver holdt højt i arbejdet for bedre vilkår for virksomhederne i en presset tid.
KLOKKEKLARE MELDINGER OG afgørelser kom der ingen af på det uformelle møde i Hellerup. Men på den anden side af Øresund er der faldet en vigtig domstolsafgørelse, der får vidtrækkende konsekvenser i EU. Kia har tabt en garantisag mod Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBS, der viser, at selv lange bilgarantier ikke kan bortfalde, hvis bilen er serviceret korrekt på et frit værksted. Dommen ventes at udløse en række sagsanlæg fra svenske grossister, men helt så galt går det næppe herhjemme.