23948sdkhjf

Derfor gik autobutler til konkurrencemyndighederne

Vi ved godt, det vækker opsigt, når vi, som fortalt af Motor-magasinet den 3. december, går til Konkurrencestyrelsen med en klage over blandt andre Mekonomen, CAD og D.A.F. Vi ville da også hellere have været fri og have et godt og ligeværdigt forhold til alle i autobranchen. Men når et lille, nystartet firma som vores bliver forsøgt tromlet af store aktører, der helst vil undgå livlig konkurrence og gennemsigtighed i branchen, er vi tvunget til det. For vi lever af det.

For det første vil vi godt aflive myten om, at vi er prispressere, der gør det umuligt for værkstederne at tjene penge og overleve. Vi har undersøgt prisen for et komplet tandremskift på en Skoda Octavia 1.9 TDI i fire områder, nemlig Odense-, Kolding-, Hjørring- og Roskilde-området (se note). De 11 adspurgte værksteder, der var med hos Mekonomen, Autopartner og AutoMester, forlangte telefonisk i snit 4518,90 kr. inkl. moms efter fratrækning af diverse medlemsrabatter. Vi tjekkede samtidigt prisen hos 12 værksteder, der er tilknyttet autobutler.dk, og de ville have 4296,26 kr. inkl. moms i snit. De 12 værksteder lå i de samme fire områder. De nævnte tilbud fra kædeværkstederne lå med andre ord kun 4,9 procent højere end tilbuddene fra autobutler-værkstederne.

Denne forskel på 4,9 procent kan næppe siges at være opsigtsvækkende. Vores værksteder vinder da også flere og flere opgaver på deres bedømmelser, deres hurtighed, deres gode dialog med kunderne og det simple faktum, at det hele foregår online. Det foretrækker moderne forbrugere i stigende grad.

At forbrugerne i dagens Danmark er prisfikserede, også når det gælder værkstedsydelser, nægter vi ikke. Men autobutlers service afspejler bare de markedsforhold, der gør sig gældende. Røgen efter fem års heftig konkurrence frie og autoriserede værksteder imellem - med særligt fokus på lav pris - har dårligt lagt sig. Så det kan undre os, at branchen har så travlt med at konkludere, at vi presser prisen og skaber illoyale kunder. Det er jo noget, branchen selv har skabt.

Skader vi branchen? Nej. Vi giver den ny ilt. Meget ofte får vore vores værksteder nye kunder i butikken med et konkurrencedygtigt tilbud, og med god efterfølgende kundepleje får de ofte en ny fast kunde – for en engangskommission på 5 procent, eller i snit beskedne 200 kroner, til os. I kæderne skal de værksteder, der er med i rabatordninger af forskellig slags, ofte give kunderne 8, 10 eller 15 procent rabat – hver gang, også til de faste kunder. Dette er vel at mærke rabatter, som alene værkstederne må ofre på en omsætning, som i forvejen er under pres.

Det kan derfor undre, at for eksempel grossisten Mekonomen bruger prispresser-argumentet i deres kamp for at forhindre de såkaldt frie værksteder i deres kæde i at blive tilknyttet autobutler.dk. Hvor fri er man også lige, når man er bundet på hænder og fødder og skal have skriftlig tilladelse ovenfra til at indgå samarbejde med en værkstedsportal, der skaffer ens værksted opgaver? Og hvor fri er man, når en grossist forbyder en at bruge det kædevaremærke, som man selv betaler til, på autobutler.dk? Butikkerne og værkstederne i kæden bliver plastret til med reklamer for Mekonomen. Hvorfor forbydes Mekonomen-værkstederne så at skilte med deres kædetilhørsforhold på autobutlers hjemmeside?

På autobutler.dk er alle værksteder frie, vi præsenterer værkstederne, som de er, markedsfører dem, og vi dikterer ikke, hvordan priserne skal være, det bestemmer værkstederne selv.

Og man kan undre sig over, at en reservedelsgrossist som Mekonomen ikke bare er glad for, at vi skaffer værkstederne mere at lave. Vil de ikke levere flere reservedele og kunder til værkstederne, når det er værkstedernes omsætning og indtjening, det drejer sig om?

Nu kunne det her godt ligne gold kritik af især Mekonomen, men det er faktisk ikke meningen. Vi ønsker dialog. Mange Mekonomen- og Mekopartner-værksteder er tilknyttet autobutler.dk, har gode ratings som omtalt i Motor-magasinet den 11. december og får mange opgaver og nye kunder på det. Det burde deres grossist glæde sig over, i stedet for at tage dem som gidsler i en krig mod os, som bare gør det, vi er bedst til: Skaffer kunder til værkstederne.

Christian Legêne,

partner, stifter, adm. direktør

autobutler.dk ApS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093