23948sdkhjf

Herren er en gi’tar

DET ER AL ÆRE VÆRD, at landets største forsikringsselskab, Tryg Forsikring, nu har fået forståelse for at stille krav til kvaliteten af det udførte skadesarbejde. Alt for længe har autobranchen selv presset på for at få hævet overliggeren – mærkværdigvis. Det skulle man tro, at forsikringsselskabet selv havde en interesse i at tage teten på, efter ønske fra sine forsikringskunder. Men nu er et kvalitetskoncept kommet op at stå, som man kan læse i denne udgave af Motor-magasinet.

EN RÆKKE TAKSATORER SKAL på kursus for at øge deres viden til nye sammenføjningsteknikker indenfor limning, nitning og nye svejsekrav af stålplader i alle mulige udformninger og udfordringer. Flere af autobranchens brancheorganisationer har længe råbt op om behovet for, at forsikringsbranchen fik øjnene op for de nye teknikker og krav fra bilproducenterne. Det sker altså nu – tillykke med det. Det er en spæd start, men mon ikke at andre forsikringsselskaber vil følge trop, ligesom ekspertisen indenfor efteruddannelse på karrosserisiden forhåbentlig også vinder udbredelse på landets tekniske skoler. Fint, at Silkeborg Tekniske Skole lægger for som kompetence-center.

BAGSIDEN AF MEDALJEN KAN være, at værkstederne ikke er klædt på til at kunne møde Trygs og autobranchens krav til kvalitet. Her er problemet, at Tryg med den ene hånd kræver kvalitet og samtidig med den anden kræver lavere priser på sine henvisningsværksteder, som man tidligere kaldte fordelsværksteder – fordel for hvem? Eddie Skoller skæmtede engang: Herren gi’r, herren ta’r – herren er en gi’tar. Som vi også kan berette, har Konkurrencestyrelsen ikke ressourcer til at tage sig af D.A.F.s klage over Trygs markedsdominans og mulighed for prispres. Her kan vi kun ønske, at man fra politisk hånd overtrumfer denne beslutning, så vi får en uvildig afgørelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093