TILLID ER GODT - kontrol er bedre, sagde den russiske statsmand Lenin engang. Han havde sikkert ikke den danske VKO-R-ordning i tankerne, men ikke desto mindre er det ordningens mål, at kontrollerede antirustcentre skal yde deres maksimale og undgå fejl. Og at ingen snyder på vægten. Helt uden gammelkommunistisk sammenligning i øvrigt kan det konstateres, at det faktisk, og ganske glædeligt, går bedre og bedre for kvalitetsniveauet på antirust-siden herhjemme. Som man kan læse i denne uges tema beretter Teknologisk Institut, at VKO-R ordningen stadig tjener sit formål med uvildig stikprøvekontrol. Vi må ikke desto mindre opfordre antirustcentrene til at sætte ind, så kvaliteten øges yderligere, så mere end de nu 79 procent af bilerne bliver fejlfrie. Det kræver god ledelse med motivation, øget uddannelse og en accept af, at biler bliver mere tidskrævende at sprøjte ordentligt. Om kunderne skal betale, eller der kan procesoptimeres, er op til sprøjtecentrene eller kæderne at vurdere.
I AUTORUDE-BRANCHEN mangler der en form for kontrol, som kan godtgøre, at branchen ikke blot vil tjene flere penge, når grossister og andre brancheaktører øger presset for at få strammere synsregler. For er problemerne nu så slemme som påstået, hvad angår glasskader og slitage? Havarikommissionen og andre myndigheder har desværre ikke overblik over, om glasskader er skyld i færdselsulykker. Men at vores traditionelt effektive og trafiksikkerhedssøgende tyske og svenske naboer har skrappere regler end vi i Danmark må gøre indtryk på politikere, der som bekendt trækker i trådene ned i Trafikstyrelsen. Uden at vi af den grund skal havne i russiske tilstande - prøv at stave kontrol bagfra.