EU-krav nedsætter farten på elbiler
EUs transportministre blev på et møde forleden ikke enige om at sætte en minimumgrænse for, hvor hurtigt der skal stilles ladestationer op på de europæiske landeveje. Det generer transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), da en konkret minimumgrænse netop har været et af Danmarks største ønsker.
- Det er lidt skuffende. Vi havde jo gerne set, at vi kunne få en form for minimumniveau for udrulning af en infrastruktur, siger hun til Ritzau.
Hun kalder det "hønen og ægget-diskussionen", om der skal stilles ladestationer op først, så folk køber elbiler. Eller om folk skal købe elbiler først, hvorefter man kan stille flere ladestationer op, når der bliver brug for dem.
Ud over antallet af ladestationer er et forslag om, at der skal være en fælles standard fra 2015 blevet sløjfet. Det var ellers med i EU-Kommissionens oprindelige forslag fra januar. Kravet betyder, at alle elbiler og ladestationer skal fungere sammen uafhængigt af producent og model. Dermed ønsker man at undgå problemet, der kendes fra mobiltelefoner, hvor opladere ikke kan bruges på tværs af mærker og modeller. Ifølge Pia Olsen Dyhr har ministrene dog stadig planer om, at der skal indføres en fælles standard - bare ikke om en konkret deadline.
Ministrene blev på mødet enige om at indlede forhandlinger med Europaparlamentet om en endelig lovtekst.