Opfordrer til oprydning i slutsedler
Efter FDM-kritik opfordrer D.A.F. bilforhandlerne til at luge ud i gamle slutsedler og kun bruge opdaterede og juridisk godkendte dokumenter.
- Ydermere anbefaler vi vores medlemmer at få gennemgået eventuelle hjemmelavede slutsedler hos vores juridiske afdeling, samt at få luget ud i oplag af gamle, udgåede slutsedler, ligesom vi fraråder enhver brug af de slutsedler, der florerer på nettet, siger Karoline Thomsen. Hun mener desuden, at FDM forsøger at kapre nye medlemmer ved bombastisk at hævde, at "fire ud af ti slutsedler, som kommer til kontrol hos FDM, har så graverende fejl, at FDM fraråder købet."
- Det er ikke et billede, vi kan genkende blandt D.A.Fs medlemmer, betoner chefjuristen.
Fraråder køb
FDM har meldt ud, at bilistorganisationen finder bekymrende mange fejl i slutsedler og derfor vil drøfte de mange urimelige og ulovlige vilkår med autobranchen.
Fejlene drejer sig især om begrænset reklamationsret, manglende oplysninger om tidligere skader og upræcis leveringsdato. Der er tale om fejl og begrænsninger, der i sidste ende kan koste forbrugeren penge og problemer. Det viser FDMs seneste gennemgang af 850 slutsedler.
- Vi har nu i et år tilbudt at gennemgå bilkøbernes slutsedler, inden de skrives under. Vores gennemgang viser, at hver tredje kontrakt indeholder så urimelige vilkår, at købet blev frarådet, medmindre slutsedlen blev ændret på væsentlige punkter. Så der er stadig behov for at lade FDM gennemgå slutsedlen, siger Per Alkestrup, afdelingschef i FDMs rådgivning.
I over halvdelen af de slutsedler, FDM har gennemgået, skriver forhandleren, at bilkøberen ikke kan reklamere over mangler, der var synlige, eller som bilkøberen burde have opdaget. Men det er et ulovligt vilkår at skrive ind i slutsedlen, da man som bilkøber ikke har undersøgelsespligt. I følge købeloven har bilkøberen altid to års reklamationsret på en bil købt hos en forhandler.
Ud over købelovsovertrædelser indeholder slutsedlerne også upræcise oplysninger om leveringsdatoer, service- og karrosserieftersyn, skader, model, kilometerstand, farvekode, antal nøgler samt vilkår om, at prisen kan ændres efterfølgende.
- De mange overtrædelser og urimelige vilkår i slutsedlerne er bekymrende. Derfor er det vigtigt, at bilkøberne husker at sikre sig, at der bliver skrevet ind i slutsedlen, at den er med forbehold for, at FDM kan godkende handlen. Man kan nemlig ikke fortryde et bilkøb, når først slutsedlen er underskrevet. Det er der desværre stadig mange bilkøbere, som ikke er klar over, siger Per Alkestrup.
I seks ud af ti slutsedler blev køberen opfordret til at få ændret en række punkter i slutsedlen, men handlen blev ikke frarådet. Kun i tre procent af tilfældene havde FDM ingen bemærkninger til slutsedlen.
Man kan læse mere om FDMs slutseddelgennemgang på www.fdm.dk/slutseddel.