23948sdkhjf
Annonce

Matte klarlakker giver vanskeligheder

AutoBranchen Danmark og Danmarks Farve- og Limindustri gør på lakleverandørernes og autolakerernes vegne opmærksom på vanskelighederne ved reparationslakering af matte klarlakker.
Nogle bilproducenter er begyndt at anvende mat klarlak som en del af deres design. Den matte klarlak kan have en glans imellem glans 10 og glans 50 målt ved 60 grader. En del bilproducenter, der leverer biler med mat klarlak, tager forbehold for forskel i farve og glans, når bilen får en skade og skal repareres. Hos nogle bilproducenter skal bilkøberen underskrive et dokument, hvor bilkøberen selv overtager ansvaret for forskel i farve og glans, hvis bilen får en lakskade.

- Matte klarlakker er tilsat et matteringsmiddel, som har en svag mælkehvid farve, det resulterer i, at farven ændres, alt efter hvor stor en lagtykkelse, klarlakken har. Dette gør det vanskeligt at opnå den nøjagtige farve, når der skal repareres en lakskade, siger Michael Nørregård, underdirektør i Auto-Branchen Danmark og tidligere adm. direktør for FAI.

Berøringsfølsom

De matte klarlakker kan ændre glans, når lakken bliver udsat for berøring, så som ved om håndtag og på bagklappen, hvor fedtstoffet fra huden kan få glansen til at stige. Det samme kan være tilfældet, når overfladen påvirkes mekanisk, for eksempel ved bilvask eller ved aftørring af insekter.

Lakproducenterne kan derfor ikke på samme måde som for ikke-matte lakker lave en nøjagtig opskrift på en blanding, der giver den samme glans som bilens OEM lak. Skal en mat lakeret bil delvist genlakeres, eksempelvis efter en skade, skal glansen derfor i hvert tilfælde vurderes og blandes af autolakereren.

Øget lakeringsarbejde

Lakarbejde med mat klarlak kan give problemer med overgange ved sammensprøjtninger, der ikke kan poleres, uden at glansen vil stige.

- Derudover kan reparationer med mat klarlak give farveforskelle. En skade på en fordør kan være næsten umulig at reparere med nøjagtig samme farve og glans som resten af bilen. Og hvis en bil får en skade på en bagskærm, og der ikke er nogen naturlig samling imellem bagskærmen og taget, kan det være nødvendigt at lakere bagskærmen, taget og den modsatte bagskærm for at opnå ensartet lakering af bilen, siger Michael Nørregård.

Det sidste problemområde er, hvis den kemiske sammensætning af OEM klarlakken og reparations klarlakken er forskellig. Den ovenfor nævnte berøring og mekaniske påvirkning vil derfor ikke have den samme effekt på de to forskellige klarlakker, hvilket kan resultere i, at farve- og glanstilpasningen på en repareret bil ændres med tiden.
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.078