23948sdkhjf

Små biler ædes af totalskadegrænsen

88 procent af medlemsvirksomhederne hos D.A.F. finder det problematisk, at de små biler skrottes ved let beskadigelse.
Nybilforhandlernes brancheorganisation D•A•F har i en undersøgelse spurgt sine medlemmer, om de mange små biler udgør et særligt problem i forhold til totalskadegrænsen. Og hér er medlemmernes svar meget klart: Hele 88 procent af de adspurgte ser i høj eller meget høj grad de små biler som et problem i forhold til at falde for totalskadegrænsen, så bilerne skrottes ved selv mindre skader frem for at blive repareret.

Et af politikernes centrale argumenter for at sænke totalskadegrænsen var, at der er tale om skjult statsstøtte, i og med at der ’repareres i registreringsafgiften’. Realiteten i dag er dog, at registreringsafgiften på de mange små biler kun udgør en lille del af bilens samlede værdi, anfører D.A.F. Derfor er dette argument ikke brugbart i forbindelse med de små biler, mener brancheorganisationen.

Med de lave priser og de mange fradrag på de små biler, udgør registreringsafgiften på en bil til omkring 100.000 kroner blot 20.000-25.000 kroner. Der skal således ikke mere til end udskiftning af to airbags, før en mikrobil bliver dømt totalskadet.

D.A.F. og de fleste af autobranchens øvrige organisationer har i årevis kæmpet for at få øget totalskadegrænsen, senest i en intensiveret indsats i forbindelse med regeringens Vækstplan.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078