Små biler ædes af totalskadegrænsen
88 procent af medlemsvirksomhederne hos D.A.F. finder det problematisk, at de små biler skrottes ved let beskadigelse.
Et af politikernes centrale argumenter for at sænke totalskadegrænsen var, at der er tale om skjult statsstøtte, i og med at der repareres i registreringsafgiften. Realiteten i dag er dog, at registreringsafgiften på de mange små biler kun udgør en lille del af bilens samlede værdi, anfører D.A.F. Derfor er dette argument ikke brugbart i forbindelse med de små biler, mener brancheorganisationen.
Med de lave priser og de mange fradrag på de små biler, udgør registreringsafgiften på en bil til omkring 100.000 kroner blot 20.000-25.000 kroner. Der skal således ikke mere til end udskiftning af to airbags, før en mikrobil bliver dømt totalskadet.
D.A.F. og de fleste af autobranchens øvrige organisationer har i årevis kæmpet for at få øget totalskadegrænsen, senest i en intensiveret indsats i forbindelse med regeringens Vækstplan.