23948sdkhjf

Sikkerhed og nye løsninger i SOS-bil

Opbygningen af den første SOS Dansk Autohjælp VW Transporter er sket hos Voka Karrosseri i Hammel og rummer flere nyskabelser.
Her er også tænkt i ren og sikker arbejdsplads for de kørende reparatører: Der kan tændes LED-lys hele vejen rundt om bilen i en meters bredde, så reparatøren ikke risikerer at snuble i mørke ud på vejbanen. Der er rindende varmt vand og oliefyr-varme, ligesom bilens nyskabende lithium-batteristation ikke gør det nødvendigt at lade bilen stå i tomgang – derved spares CO2 og cirka 20.000 kroner til brændstof årligt. Lithium batteri-stationen fra Sortimo/Clayton oplades af køretøjet under kørsel; ved brug af vinkelsliber i 50 minutter, til eksempelvis defekte udstødningsrør, der kan nødrepareres med rør-adaptere, aflades batteriet kun 25 procent.

Alt i Facom- og opladeligt Dewalt-værktøj, med eksempelvis 1700 NM slagnøgle, kan nås i skufferne bagtil, når værkstedsbilen bakker hen til det forulykkede køretøj. Herunder døroplukningsværktøj, nøglebatterier, sikringer og sågar pærer, idet nogle bilers ABS ikke fungerer, hvis eksempelvis en stoplyspære svigter. Også mobilt udstyr til tanktømning forefindes, samt ren diesel og benzin til efterfyldning. Der er 20 meter trykluftudtræk til luftværktøj og -donkrafte drevet af en benzinkompressor, samt 230 Volt inverter og 12/24V starthjælp. Desuden forskellige Bosch-testere. Bilen medbringer også olie samt bilbatterier til udskiftning – fakturering for nye dele kan foregå på MobilePay eller Swipp over smartphone. Et specielt nødhjul, med universel spændeflanche til 80 procent af markedets bilmodeller, medbringes.

Et brandsystem i SOS-bilen er udviklet til at kunne slukke brand ved kun at sprøjte skum præcis der, hvor ilden er opstået.

SOS-bilen er 197 centimeter høj, inklusive LED-blinklys på taget, for også at kunne operere i parkeringshuse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078