23948sdkhjf

For lidt kølemiddel kan skade kompressoren

Køleekspert giver svar på typiske værksteds-spørgsmål.
Stort set alle biler med indbygget klimaanlæg kører i dag med en såkaldt "subcooled" kompressor, hvilket vil sige, at kompressoren køles ved hjælp af kølemiddel.

Der er dog klimaværksteder, som i et forsøg på at optimere klimaanlægget mest muligt, vælger at overhøre kølemiddelproducentens anvisninger og bruger for lidt kølemiddel.

Resultatet er utilstrækkelig køling af kompressoren og overophedet olie uden smøreevne.

Aircon-specialisten Dometic Denmark, der arrangerer airconkurser, leverer her svar på nogle af de typiske spørgsmål fra klimaværkstederne ved Jesper Flohr, AC-specialist hos Dometic Denmark A/S:

- Er det muligt at optimere klimaanlæggets køleevne ved at benytte mindre kølemiddel, end det som producenten anbefaler?

- Ja, det er det, men det er ikke klogt. Køleevnen kan stige ved en middeltemperatur på 20-25 grader. Men i det øjeblik temperaturen overstiger dette niveau blot en lille smule, bliver kompressoren for varm, og olien overophedes. Vi anbefaler derfor altid, at man nøje følger producentens forskrifter.

- Kan man se, om olien er overophedet?

- Ja. Med en Oiltjekker er det nemt se, om olien har været overophedet. Et tydeligt indicium er blandt andet, at olien antager en mørkere farve.

- Hvad skal man gøre, hvis olien er mørk?

- Hvis olien først har været overophedet, er det yderst vigtigt, at klimaanlægget skylles baglæns igennem med R134a, så al den dårlige olie kommer ud.
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.078