Succes at køre gulpladebil som hvidepladebil
I de første 11 måneder af 2013 har 17.000 danskere købt dagsbeviser til privat brug af en gulpladebil.
Helt tilbage i foråret 2008, før danskerne havde hørt om begreber som kreditklemme, bankpakker og finanskrise, blev der indgået et bredt forlig i Folketinget om forbedrede regler for anvendelse af gulpladebiler. De dele af aftalen, der blot krævede ændret national lovgivning, trådte i kraft i 2009. Det drejede sig blandt andet om de såkaldte papegøjeplader og smidiggørelse af reglerne for kørsel mellem hjem og arbejde.
En af de helt store nyskabelser var muligheden for at købe en dagsbillet til privat benyttelse af gulpladebiler for 225 kroner om dagen. Denne regel trådte først i kraft i 2013, fordi de momsmæssige dele af regelsættet først skulle godkendes i EU.
Nu viser en opgørelse fra Skat pr. 26. november, at der i de første 11 måneder af 2013 er solgt 17.031 dagsbeviser. Det svarer til knapt 52 solgte beviser om dagen. Af de godt 17.000 dagsbeviser, er cirka 80 procent solgt til privatpersoner, mens de resterende cirka 20 procent er solgt til virksomheder.
- Det er glædeligt, at danskerne private såvel som selvstændigt erhvervsdrivende har taget den nye ordning til sig i så stort et omfang, allerede her i ordningens første leveår. Det viser tydeligt, at der har været et behov for en smidiggørelse af regelsættet omkring gulpladebiler, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.
- Tidligere har der været gråzoner i lovgivningen, og uautoriseret privat benyttelse af gulpladebiler har været hyppig årsag til bøder og afgifter fra Skas. Men fra 2013 er der kommet mere klare linjer. Med sit nem-id i hånden, kan man for 225 kroner købe bilen fri af gulpladetilstanden - og de dertil hørende skatte- og afgiftsmæssige forpligtelser - for én dag. Det er ganske simpelt og altså også meget efterspurgt hos ejere og brugere af gulpladebiler, siger Bo Sandberg.