Elektrisk VW up gør klar til lydløst rykind
Volkswagen tager hul på et nyt kapitel med introduktionen af deres første serieproducerede el-drevne model: e-up!
Den lille benzinmodel er storsællert herhjemmem og kommer nu også til gasdrift - nu skal vi se, om også el-udgaven kan tage tråden op. VW mener, at e-up primært vil blive solgt til de mikrobil-hungrende danskere som bil nummer to.
E-up er oplyst til at kunne køre 150 kilometer på en opladning på lithium-ion batterierne, der er bygget ind i bunden af bilen med en kapacitet på 18,7 kWh. De kan lades 80 procent på 30 minutter. Den 1185 kg tunge elbil drives af en 60 kW/82 hk stærk el-motor med et maksimalt drejningsmoment på 210 Nm allerede fra 0 o/min - så e-up accelererer fra 0 til 100 km/t på 14 sekunder. Den har en topfart på 135 km/t.
Ladestikket findes bag det normale "tankdæksel". Som option kan e-up fås med Combined Charging System (CCS), der er standardiseret af bilfabrikanterne. Systemet understøtter både veksel- og jævnstrøm, så man kan lade på de fleste ladestationer, uanset strømkilde og spænding.
VW forventer, at den offentligt tilgængelige lade-infrastruktur vil være klar med Combo-hurtiglade-stationer, når e-up lanceres i Danmark, samt at der vil findes en række semi hurtigladestationer, hvor det vil tage op til 50 minutter for en fuld opladning.
Designmæssigt adskiller e-up sig diskret fra de øvrige up-modeller på et boomerang-formet LED-kørelys i frontkofangeren, 15" maskinpolerede alufælge og Volkswagen-logo med blå baggrundsfarve. Udover dette er front, sideskørter og bunden optimeret aerodynamisk.
Interiøret i e-up byder på lysegråt betræk med blå syninger og specielle læder- og kromdetaljer i interiøret.