13. april er D-dag for Dacia
33 nye Dacia forhandlere inviterer i weekenden 13.-14. april til åbent hus for landet nyeste bilmærke, der skal indtage prisbevidste Danmark.
Forhandlerstrukturen er netop faldet på plads med 33 forhandlere hos nuværende Renault-forhandlere (se boks).
Hos Renault Danmark er direktør Henrik Bang glad for nu at kunne introducere Dacia til de danske forbrugere. Mærket bliver for øvrigt reelt præsenteret ved Biler i Bella 21.-24. april, med mulighed for korte prøveture.
- Vi har arbejdet lang tid for at få Dacia til Danmark. Jeg kan mærke, at forhandlerne næsten ikke kan vente med at vise mærket frem, og det kan jeg godt forstå. Dacia er nemlig i den grad en bil, vi tror vil appellere til danskerne, som jo kigger meget på prisen, når de køber bil. Og Dacia bilerne er så billige, at man skulle tro, der var tale om en trykfejl, siger en forventningsfuld Henrik Bang.
Den første bil, der introduceres, er den store familiebil Dacia Lodgy fra 130.000 kroner til fem og med mulighed for plads til syv voksne. Efter sommerferien kommer Dacia Sandero, der er en smule større end en Renault Clio, samt Dacia Logan MCV, der er en stationcar med et kæmpe bagagerum.
Startede i 1966
Bilmærket Dacia, der er rumænsk i sin oprindelse, daterer sig tilbage til 1966. Blot to år efter etableringen kom den første model på gaden, Dacia 1100, skabt på licens fra en Renault 8.
I 1999 købte Renault 51 procent af aktierne i selskabet, der dette år blev privatiseret, og i dag ejer Renault 99,4 procent af Dacia.
Tvivlsom kvalitet
Renault Danmark anfører, at Dacias producerer robuste, pålidelige og billige biler, der på samme tid lever op til Renaults strenge kvalitetskrav. Og at teknikken i Dacia er gennemprøvet Renault teknologi, ligesom Dacia deler motorer med Renaults biler.
Men den store MPV Dacia Lodgy opnåede for nylig kun tre EuroNCAP stjerner i crash-test og har fået FDM til at fraråde køb. Til det har Renault Danmark anført, at en ny Dacia skal sammenlignes med en 5-6 år gammel brugt bil.
360.000 biler i 2012
Dacia produceres fortrinsvis på Mioveni fabrikken i Rumænien, og herfra sælges der til 37 markeder på fire kontinenter, men der er også fabrikker i blandt andet Marokko.
2012 var et rekordår for Dacia, der solgte 359.882 biler, hvilket er en stigning på 4.8 procent i forhold til 2011.