Kan spare penge med den rigtige bilpolitik
Danske virksomheder kan spare mange penge og dermed forbedre bundlinjen ved både at tænke økonomi, miljø og medarbejdere ind i bilpolitikken, mener leasing- og fleet management virksomheden LeasePlan Danmark.
- Et flertal af de danske virksomheder kan spare mange penge, hvis de sammensætter deres bilflåde optimalt under hensyntagen til virksomhedens behov. De smalle økonomiske tider betyder, at virksomhederne både skal tage højde for faktorer som økonomi, miljø og medarbejdere, når de skal sammensætte deres bilpolitik, siger Lars Eegholm, adm. direktør hos LeasePlan Danmark, der administrerer flere end 26.000 biler på vegne af danske virksomheder og kommuner.
LeasePlan har opstillet fem enkle råd, som kan hjælpe virksomhederne med at formulere en fornuftig bilpolitik, der samtidig kan forbedre bundlinjen:
1. Personbilerne bør maksimalt køre tre år
Medarbejdere er ofte interesserede i at beholde deres firmabil det fjerde ekstra år, da den skattepligtige værdi her er lavere. LeasePlan anbefaler dog, at virksomheder udskifter bilerne efter tre år, da det giver en række fordele.
- Når man holder leasingperioden til tre år, opnår man en større fleksibilitet på bilerne, så man bedre løbende kan op- eller nedjustere sin bilflåde efter behovet. Derudover får man en nyere flåde med højere sikkerhed og lavere miljøpåvirkning. For eksempel vil en virksomhed med en bilflåde på 100 personbiler spare miljøet for cirka 30 ton CO2 om året ved at udskifte bilerne efter tre år i stedet for fire, siger Lars Eegholm fra LeasePlan Danmark.
De fire øvrige råd lyder:
2. Undgå at "transportere luft" i varebilerne
3. Sæt en grænse for ekstraudstyr
4. Køb ikke en tidligere model, bare fordi den er billigere
5. Glem ikke personalet
Selv om det er vigtigt at have en bilpolitik, der både sparer virksomheden penge og tager hensyn til miljøet, er det stadig afgørende at tage hensyn til medarbejderne og deres ønsker.
- Selv om bilpolitikken skal opsætte nogle klare rammer, er det vigtigt, at den samtidig giver medarbejderne en vis frihed til selv at vælge bilmodel. Kunsten ligger i at finde den rette balance mellem faktorerne økonomi, miljø og medarbejdere. Glade medarbejdere giver øget produktivitet, og det vil i sidste ende også afspejle sig på bundlinjen, mener Lars Eegholm.