23948sdkhjf

Vis nu blåt autosind

MENS SF’ERNE FLYGTER fra den såkaldt røde regerings politiske erhvervstiltag, har en række topfolk i virksomhederne netop kåret Socialdemokratiet til at være mere blåt realpolitisk end den tidligere borgerlige regering. Med det i tankerne burde det være soleklart for regeringen, at de selvfølgelig skal ride på denne bølge af positiv fremdrift. Det kan gøres ved at lytte til gode autobrancheønsker gennem længere tid om at ændre på reparationsgrænsen for skadede biler. Flere brancheorganisationer prøver af al magt at påvirke Folketingets partier, der lige nu er i færd med at forhandle med regeringen om den udspillede vækstplan. Så det er nu, der skal smedes, svejses og nittes på de bonede gulve, mens ordene er varme.

SOM VI KAN FORTÆLLE i denne uge er antallet af autoskader i trafikken faldet kraftigt i 2012, og det belaster naturligvis landets autoværksteder yderligere. En opgørelse viser, at der ville være reparationer for 1,8 milliarder kroner at hente, hvis man så bort fra reparationsgrænsen. Det ville være en kærkommen håndsrækning at lytte til autobranchen og blot hæve grænsen – især set i lyset af, at regeringen netop har genindført bolig-job ordningen for at øge arbejdsmængden i byggebranchen. Misundelse er en grim ting, men det ville nu ikke gøre noget, hvis man politisk valgte også at holde hånden under den trængte autobranche.

SAMTIDIG SKAL DER LYDE en appel til forsikringsbranchen om at følge Trygs gode eksempel om at kræve korrekt reparation. Det kan ikke være rigtigt, at taksatorer stadig vurderer, at biler kan repareres mere nødtørftigt, end fabrikken foreskriver, for at spare penge – især ikke når det går så åbenlyst godt for mange forsikringsselskaber økonomisk. Overskuddet burde selskaberne lade dryppe lidt i autobranchen ved at opføre sig korrekt og anstændigt i skadessamarbejdet med værkstederne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11