23948sdkhjf

1200 OE-dæk

Pirelli har over 1200 såkaldte homologationer på verdensplan.
Mange bilister ved det næppe, men næsten halvdelen af de ønskede køreegenskaber for en ny bil hænger direkte sammen med bilens originaldæk fra fabrikken. Dæk til det originale udstyr udvikles specielt til den enkelte model og afstemmes nøjagtigt efter en ny models specifikke karakteristik, dens chassis og dens sikkerhedssystemer. Først når en lang og vellykket udviklingsproces er slut, giver bilproducenten dækkene den eftertragtede homologation, godkendelsen som originalt udstyr (OE).

Den ideelle kombination af bil og dæk giver de bedst mulige køreegenskaber ved alle forhold. Bilkøbere investerer en masse tid på købet af en ny bil. Forskere i forbrug har fundet ud af, at beslutningsprocessen tager cirka seks måneder. I denne fase bruger bilkøberen 27-30 timer på at tænke over producent, model, motortype, forbrug, udstyr, design og farve for den nye bil. Men køberen af en ny bil beskæftiger sig stort set ikke med spørgsmålet om, hvilke dæk den ønskede model skal køre på, påpeger den italienske dækproducent, Pirelli.

Desto mere intensivt beskæftiger bilproducenternes ingeniører sig med dette spørgsmål. Før de godkender et dæk som originalt udstyr for en ny model, underkaster de det omfattende tests gennem mange måneder. Da et dæks kvaliteter har stor indflydelse på en bils køreegenskaber, arbejder ingeniørerne tæt sammen med eksperterne hos den valgte dækproducent, for eksempel Pirelli.

Målet er at udvikle dæk til det originale udstyr, hvis egenskaber understøtter den nye bilmodels kvaliteter optimalt, anfører Pirelli, som har over 1200 homologationer på verdensplan - det gælder blandt andet hos Alfa Romeo, Audi, Bentley, BMW, Ford, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Maserati, Mercedes, Porsche og Volkswagen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.077