Asymmetri skaber forbedringer
Continental har formået at forbedre det nye vinterdæk WinterContact TS 850 P med fem procent, når det handler om egenskaber i sne.
I front for deres vinterdækudvikling er Dr. Burkhard Wies, og til arrangementet gennemgik han grundigt, hvordan de skabte deres nyeste våben i kampen mod at stå ordentlig fast, når vinteren rammer. Igennem grundig udvikling i den tyske by Hannover, hvor hovedsædet ligger, samt mange tests i Arvidsjaur, har de skabt vinterdækket WinterContact TS 850 P.
Flere små riller
Når der udvikles dæk, handler det naturligvis om at skabe de bedste egenskaber. Det er dog et kompromis, især på vinterdæksiden. Der skal tages hensyn til både dækkets evne til at bevæge sig fremad, men også til siden. Det justeres ved hjælp af de små, i dette tilfælde, zig-zag formede riller, kaldet sipes, og her er Continental med det nye vinterdæk lykkes.
Det nye dæk er blevet forbedret på alle områder i forhold til sin forgænger TS 830 P. Årsagen til det er, at der er kommet et nyt, asymmetrisk mønsterdesign. Det har givet en fem procents forbedring i manøvring i sne samt nedbremsning. Egenskaberne på tør vejr, som er vinterdækkents største akilleshæl, er blevet forbedret et par procent ved at gøre dækket sidevæg kortere.
Nye navne
Udover det nye design markerer det nye TS 850 P også et skift i måden, hvorpå den tyske dækproducent navngiver deres dæk. Tidligere har modellerne haft "Conti" inkluderet i modelnavnet, men fremadrettet bliver det udeladt, hvorfor den nye model blot hedder WinterContact TS 850 P.
Det er dog ikke det eneste kendte, som tyskeren gerne vil ændre. De mener, at betegnelsen "mud and snow" eller "M+S" på vinterdækkene er et forkert signal til forbrugerne, hvor de mener, at et snefnug er mere retvisende.
Continental WinterContact TS 850 P fås i størrelser fra 16-22 tommer og har fået to Cer i dækmærkningen. Dækket vil være tilgængelig på det danske marked i efteråret 2014.
Dækket kommer også i en SUV-version, der er bygget til at kunne modstå vægten på bilerne og håndtere de kræfter, dækkene udsættes for i svingene samt ved nedbremsning og acceleration