FDM: Dyrere at holde småbiler
Det lyder måske ulogisk, at lavere priser på nye biler kaster højere samlede udgifter af sig. Men i takt med at prisen nu begynder under 80.000 kroner for mikrobilerne, påvirkes muligheden for at sælge de brugte biler til en ordentlig pris, anfører Motor nr. 1 2013.
Købere vælgere hellere nyt end 3-5 år gamle brugte biler, og det holder efterspørgslen efter brugte små biler nede, hvilket presser priserne. Det er dog kun de bilejere, der vælger at skifte bilen ud efter tre til fem år, der oplever, at værditabet stiger.
FDM forventer, at omkostningerne til den større bil vil holde sig i ro i 2013. Det skyldes, at udbuddet af større biler er mindre, fordi mange har valgt at købe en lille, billig bil. Listeprisen er faldet, og ændret beskatning af leasing- og demobiler har været med til at gøre det attraktivt at sælge den større, brugte bil. Derfor er der fortsat et godt brugtbilsmarked for de større og dyrere biler, og det er med til at begrænse værditabet, vurderer FDM.
En ting ser dog ud til at gælde alle bilejere: Stigende grønne ejerafgifter, dieselbilernes udligningsafgift og udgiften til brændstof vil påvirke bilbudgettet i negativ retning.