23948sdkhjf

US-dom som EU kunne lære en del af

Udsigt til million-kompensation i USA til bilejere med biler, der ikke kører de lovede antal kilometer per liter.
Hyundai er kommet i strid modvind i USA. De amerikanske myndigheder, EPA, der holder et vågent øje med bilproducenternes oplysninger i reklamer og annoncer, har beordret Hyundai til at betale en halv milliard kroner i kompensation til 900.000 Hyundai- og Kia-ejere, der har købt ny bil i 2009-2013. EPA mener, at Hyundai og Kia oplyser et bedre brændstofforbrug, end bilerne reelt kan køre.

Det er ikke første gang, at Hyundai og Kia er kommet på kant med lovgiverne. For nogle år siden fandt myndighederne ud af, at de to sydkoreanske selskaber også oplyste flere hestekræfter i motorerne, end der reelt var. De to selskabers ledelser valgte at stramme skruen med hensyn til antal hk.

Nul sanktioner i EU

Ledelsen i USA har nu travlt med at undskylde i den aktuelle brændstofsag. Men også i europæiske bilmodeller lover bilproducenterne flotte brændstofværdier, her er der blot ingen dommere – ud over motorpressen, hvor ganske få blade laver deres egne målinger, som vi gør på Motor-magasinet og gang på gang har påpeget de alt for optimistiske brændstofværdier, som bilproducenterne opnår i optimale laboratorium-test.

Afdækket i Kontant

Forleden tog forbrugermagasinet Kontant på DR1 sagen op, og med hjælp af FDM kom man frem til, at tre små populære biler som Kia Picanto, Fiat Punto 0,9 og Hyundai i30 i gennemsnit kørte 28,6 procent kortere end lovet i annoncerne.

Kia direktør Mogens Lyngsø forsvarede sig med, at målingerne er lavet i lukkede miljøer, men at Kia har kunder, som kører det lovede. DAF-direktør Jens Brendstrup havde også meget svært ved at forklare sig. Programmet dokumenterede vildledning af kunderne, der dog har fordel af kun at skulle betale halvårlige ejerafgift efter de flotte brændstofværdier.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078