Flådeejer: God økonomi i elbiler
Københavns Kommune er nu over halvvejs mod et ambitiøst mål om at have 85 procent el- og brintdrevne personbiler i sin flåde i 2015, skriver Nyhedsbladet Dansk Energi. Den gode nyhed fra den store flådeejer er, at de elbiler, der passer til kørselsbehovet, nu under de gældende økonomiske rammer er økonomisk konkurrencedygtige i forhold til benzinbiler.
Regnestykket fra det seneste udbud ser således ud:
· Det koster cirka 2600 kr./måned at lease en benzinbil, der med 15.000 km kørsel om året bruger 1500 kr./måned til brændstof. Pris pr. måned: 4100 kr.
· Det koster cirka 2600 kr./måned at lease en elbil, der med 15.000 km kørsel om året bruger knap 500 kr./måned på elektricitet. Pris pr. måned: 3100 kr.
Københavns Kommune har reduceret antallet af benzindrevne personbiler fra 346 i 2012 til 183 i 2013, og kursen er nu sat mod blot 28 stykker i 2015, hvor kommunen forventer at have 251 elbiler. Med i den grønne portefølje er også 15 Hyundai-brintbiler. De er dyrere end elbilerne, men har en betydelig længere rækkevidde.
- Det næste skridt bliver at få varevognene med. Vi har prøvet en Renault Kangoo, men den passer ikke helt til behovet, og brugerne var ikke tilfredse med rækkevidden og varmeanlægget, den er simpelthen bare ikke rigtigt bygget til el, siger Julie Torsbjerg Lynge, der regner med, at kommunen kommer til at teste Nissans bud på en el-varevogn til efteråret.
Københavns Kommune har et mål om, at 100 procent af alle personkøretøjerne skal være elektriske biler eller brintbiler i 2025. De større vogne skal blandt andet over på biogas og el. Ligeledes i 2025 har kommunen en ambition om at udråbe sig til verdens første CO2-neutrale hovedstad.