23948sdkhjf

Grøn bliver det nye hvid

Der vil de kommende år komme flere farver på den danske bilpark, og især mængden af grønne biler vil vokse markant.
Der kører mange sorte, grå og hvide biler rundt på de danske veje, men det vil snart ændre sig. Det mener i hvert fald Mark Gutjahr, designchef og trendforsker hos BASF Coatings, der leverer lak til bilindustrien og til eftermarkedet.

- Efter to årtier med meget lidt farve på bilerne, vinder farverne frem igen. Rød og blå bliver mere og mere populært, men højdespringeren bliver grøn, der har været stort set fraværende i mange år, siger designchefen.

I de senere år har hvid været modefarven, der næsten har opnået samme popularitet som sort og sølv på nye biler. Det skyldes, ifølge Mark Gutjahr, et skift i vores syn på teknologi, der et stykke af vejen er drevet af Apple, der har flyttet vores fokus fra de tekniske specifikationer til funktionalitet og design. Han mener dog ikke, at sort og sølv er truet af grøn som mest populære farve. På BilBasen, den største handelsplads for brugte biler, holder sort da også på førertrøjen foran sølv, mens hvid kommer længere nede af listen, fordi den kun har været populær i et par år.

- Danske bilkøbere har altid tænkt meget på gensalgsværdien, så de ønsker ikke at tage chancer med farven. Ualmindelige farver kan koste mere i afskrivning, når bilen skal sælges igen, siger Jan Lang, der er Markedsanalytiker hos BilBasen.

Flere nuancer

Når vi taler grøn, så er det ikke bare grøn, men en palette, der går fra meget tydelig grøn til en grøn nuance i en næsten sort lak samt grøn med et skær af guld. Alligevel er der et fællestræk i de kommende grønne farver. De er, hvad Mark Gutjahr kalder, krorofyl-grønne, altså nuancer der lægger sig op ad bladenes grønne farver. De giftig-grønne varianter bliver ikke på samme måde populære.

Med blade i tankerne kunne man tro, at den grønne farve kommer af en øget økologisk bevidsthed, men det er ifølge Mark Gutjahr ikke tilfældet.

- Farvens betydning er mere kompleks. Vi finder betydningen i intelligente løsninger og teknologi, og den grønne farve repræsenterer ligefremhed, ansvarlighed og individualitet ligesom det forbindes med harmoni og balance, forklarer Mark Gutjahr.

Ikke bare farver

Mark Gutjahr forventer også, at der i fremtiden vil være mere fokus på overfladens haptiske egenskaber – altså hvordan det føles at røre ved den. Det kan være strukturer i lakken eller matte lakker, der giver en anden fornemmelse, når man rører ved dem.

Vi må dog vente lidt endnu på det grønne gennembrud, for Mark Gutjahr spår, at der går fire år, før det store indryk af grønne biler kører på asfalten – lige nu er de gemt af vejen på koncepter og skitser på fabrikkerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125