23948sdkhjf

Positiv effekt af højere totalskadegrænse

På trods af at totalskadegrænsen kun har været hævet til 75 procent i et par måneder, kan landets værksteder allerede mærke en forskel. Det viser en undersøgelse, som offentliggøres i Analyse fra AutoBranchen Danmark i dag, fredag.
Den forhøjede totalskadegrænse har allerede haft en effekt på landets værksteder, viser resultaterne fra den nye undersøgelse fra Autobranchen Danmark. Hele 300 medlemmer deltog i undersøgelsen, som er den første, der efterser virkningen af, at totalskadegrænsen er blevet hævet midlertidig fra 65 procent til 75 procent fra 1. januar 2014. Knap en tredjedel af de adspurgte svarer nemlig, at de allerede nu har oplevet et fald i antallet af totalskadede biler. Det har også ført til, at værkstederne generelt har fået mere at lave i årets første måneder. 34 procent af medlemmerne melder om, at det samlede antal skader repareret på værkstedet er steget.

Dog har 14 procent oplevet et fald i antallet af skader. Man kan formode, at hvis totalskadegrænsen ikke var blevet hævet, så ville branchen som helhed have oplevet et fald i aktiviteten.

Faldet i totalskadede biler har også betydet, at den gennemsnitlige skade er steget. Størstedelen af de værksteder, der melder om ændring i den gennemsnitlige skade, svarer, at der er sket en stigning. Det er dog en lavere andel end værksteder, som havde set et fald i antallet af totalskadede. Det bekræfter dermed billedet om, at både antallet og størrelsen af skader er faldende, og det kun er ændringen af totalskadegrænsen, som gør, at værkstederne har positive forventninger til den kommende tid.

Forventningerne til ændringen er meget høje i branchen. To tredjedele af medlemmerne forventer, at forhøjelsen vil føre til en stigende omsætning på deres værksted. Kun 13 procent af medlemmerne forventer ikke, at totalskadegrænsen vil have en effekt på deres omsætning. Der er her hovedsagligt tale om medlemmer, som har begrænset kontakt med skadede biler.

Øger beskæftigelsen

At autobranchen fortsat har det svært, understreges af udviklingen i antallet af ansatte i branchen. Fra 2008-2012 faldt beskæftigelsen således med 2.500 fultidsbeskæftigede blandt landets bilforhandlere og værksteder. Særligt landets karosseriværksteder og autolakererier har i perioden oplevet en stor tilbagegang i antallet af ansatte, mens de rene værksteder har haft en svag fremgang.

Derfor kommer forhøjelsen af totalskadegrænsen også som en kærkommen håndsrækning til branchen. Knap halvdelen af medlemmerne forventer, at totalskadegrænsen vil have en direkte effekt på antallet af medarbejdere. For de fleste vil der være tale om, at de kan udskyde de ellers planlagte afskedigelser. For 16 procent af de adspurgte vil ændringen endda føre til nye ansættelser. Det vil forhåbentlig betyde, at værkstederne igen vil have større overskud til at ansætte nye lærlinge.

Autobranchen Danmark vil løbende tage temperaturen på branchen i 2014 og fortsat undersøge, hvilken effekt totalskadegrænsen har for branchens udvikling. De positive tegn, som allerede har vist sig, styrker blot argumenterne for, at ændringen i totalskadegrænsen skal gøres permanent efter 2015.

Og brancheforeningens hold bakkes op af forhandlerne.

- Jeg håber, at politikerne kan se de mange fordele ved ændringen, og vælger at gøre det permanent. Som jeg ser det, er det en win-win situation for både autobranchen og Danmark, siger Peter Hansen, adm. direktør hos Andersen & Martini.

- Forsikringsselskabernes hårde kurs har presset vores indtjening i bund. Derfor kommer forhøjelsen af totalskadegrænsen også som en kærkommen håndsrækning, lyder det fra Sten Uggerhøj, direktør hos Uggerhøj A/S.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109