23948sdkhjf

Nissan i overhalingsbanen

På et år har Nissan øget markedsandelen i Danmark fra 2,9 til 3,6 procent. Og med nye modeller over hele linjen er det en udvikling, der fortsætter, er man overbevist om hos Nissan Nordic.
GENEVE: Nissan har med helt nyt produktprogram vist vejen frem. Succesen med crossover modellen Qashqai fortsætter, og samtidig har man flyttet off-road’eren X-Trail ned som overbygningen til Qashqai.

Bilerne har samme platform – en platform, der skal bruges til fire kommende Nissan modeller - og tillige til yderligere fire Renault modeller. De to fabrikker har fælles ledelse.

Det betyder, at X-Trail bliver bilen for tidligere Qashqai+2 kunder, som har brug for syv sæder. X-Trail vil både kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.

I Genève bliver X-Trail officielt præsenteret for publikum sammen med en faceliftet Juke. De nye biler ventes klar til dansk asfalt til sommer.

Nissan har opfundet crossover betegnelsen til Qashqai og har fulgt op med den mindre, men særdeles sprælske Juke, der ligefrem leder klassen for kompakte crossover biler i Europa.

Mikro Micra og el

Helt nye Micra og Note modeller skal sikre nye kunder i de lavere segmenter. Og på erhvervssiden vil afløseren for Primastar formentlig blive offentliggjort senere på året. Et godt gæt på et navn er NT 300. Afløseren for den gamle Nissan Cabstar er netop lanceret i Spanien med navnet NT 500.

Dertil kommer så den internationale succes med elbilen Leaf, hvis teknik går igen i eNV200, som har op til 170 kilometer rækkevidde. eNV 200 havde verdenspremiere som produktionsmodel i Genève.

Bilen er herhjemme i september, og målet er salg til flådekunder.

- eNV 200 kører som minibus test i Barcelona – og nu følger snart London, ligesom den ventes indført i New York. Kunderne værdsætter den stilhed, der er i en eltaxi. Men meget væsentligt for os er, at der er 93 procent tilfredshed hos kunderne, samt at 95 procent af elbils-køberne vil anbefale dem til andre, siger Etienne Henry, vicepræsident hos Nissan for Product Strategy and Planning.

Han peger på, at hurtig-ladere gør bilen næsten lige så anvendelige i dagligdagen som benzin- og dieselbiler. 30 minutters opladning svarer lige til frokostpausen, og antallet af quick-lade standere vokser hurtigt i hele Europa.

- Vi har eksempler på vores eNV200, der med vores testoperatør FedEX er kørt fra London til Edinburgh med to planlagte opladninger i forbindelse med frokost og en eftermiddagspause, siger Etienne Henry.

- Private firmakunder, der køber en eNV 200, ønsker at signalere en grøn profil. Det gælder blandt andet Nissans anden testoperatør British Gas, siger han.

Grønne blade

Private, der herhjemme køber Leaf, har en Qashqai til rådighed 20 dage om året til eksempelvis feriebrug.

Leaf har i flere måneder været Norges bedst sælgende bil, og salget går også hurtigt herhjemme. Senest har Københavns kommune købt 300 Leaf. Med hurtiglader kan man på en halv time lade bilen 80 procent. Allerede nu kører der 3000 Leaf herhjemme, oplyser Nissan.

- På et år er Nissans samlede markedsandel i Danmark steget fra 2,9 til 3,6 procent, og med nye modeller over hele linjen er det vores mål, at det er en udvikling, der fortsætter, siger Jacek Gorski – chef for Nissan Nordic Europe.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098