23948sdkhjf

Elbilen Renault Fluence får nyt liv

Renault Danmark har netop solgt 156 hjemtagne Renault Fluence elbiler til den nordjyske bilforhandler Søren Fjordbach fra Autotorvet.dk. Og kunderne er vilde med at få fingrene i bilen, der sælges fra under 100.000 kroner.
156 Renault Fluence. Så mange biler købte Renault Danmark tilbage fra de kunder, der, efter Better Places kollaps, ikke ønskede at eje en elbil med et batteri, de ikke kunne skifte. Siden dengang har uvisheden om bilernes fremtid været stor. Skulle de eksporteres, skrottes eller skulle de bare forsvinde i den store bilmæssige Bermuda trekant?

Nu er uvisheden om de 156 bilers skæbne forbi. For kort tid siden indgik Renault en aftale med Søren Fjordbach fra Autotorvet.dk, der har til huse i Vodskov lige nord for Aalborg. Autotorvet.dk har købt alle bilerne, og Søren Fjordbach oplever positiv stemning om den ellers så udskældte elbil.

De 156 Renault Fluence er nemlig ikke de første, som bilforretningen sælger. Allerede lige efter Better Place konkursen købte Søren Fjordbach de 17 biler, som Better Place selv ejede, og lige derefter 33 biler som leasingselskabet ALD ikke længere ønskede at eje. De 50 biler er solgt for længst, og Søren Fjordbach er ikke i tvivl om, at de 156 biler hurtigt er ude af forretningen i Vodskov.

- Der har været rigtig meget negativ omtale om Renault Fluence, men det handler jo mere om Better Place end om bilen. De 50 kunder, der allerede har købt en Renault Fluence, er meget glade for bilen, siger Søren Fjordbach, der forventer at sælge alle 156 biler inden sommerferien.

Fra 99.000 kroner

Han mener, at priser fra 99.000 kroner gør Renault Fluence til et godt tilbud. Ikke mindst fordi batterilejen ved 12.500 kilometer om året blot er 299 kroner om måneden. Derudover tilbyder Autotorvet.dk, i samarbejde med den europæiske storbank Santander, en finansiering på blot 2,49 i rente. Så hvis kunderne ønsker det, kan de finansiere en Renault Fluence til 1549 kroner om måneden, plus batterileje.

- Det er decideret billigt, og så kommer kunderne. De forventer jo ikke at kunne køre tværs gennem landet men ved, at de har en rækkevidde på måske 100 kilometer om vinteren, og det passer deres kørselsbehov godt, mener Søren Fjordbach.

Hos Renault Danmark er direktør Henrik Bang glad for, at Better Place sagen nu endelig kan lukkes helt.

- Først og fremmest er det vigtigt for os, at vi holdt hånden under de kunder, der følte at de brændte fingrene i forbindelse med Better Place konkursen, og enten ikke kunne eller ville beholde deres bil. Og jeg er glad for, at vi nu har solgt de 156 biler videre, og at vi dermed endelig kan se fremad, siger Henrik Bang.

Tocifret million-omkostning

Hvad det samlet har kostet at købe alle bilerne tilbage, vil direktør Henrik Bang ikke fortælle i detaljer. Men at der er tale om et tocifret millionbeløb er ikke nogen hemmelighed.

- Nogen god forretning er det jo ikke at købe 156 elbiler tilbage, men det tæller mere, at kunderne ved, at de kan stole på Renault, og at vi ikke løber fra vores ansvar, siger Henrik Bang, der lukkede aftalen med Søren Fjordbach i begyndelsen af marts.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109