Jens Sørensen gør sig klar til nye udfordringer
Den afgående topchef for autogrossisten FTZ er på ingen måde færdig med autobranchen, når han med årets udgang endegyldigt forlader FTZ. Motor-magasinet har mødt den travle topchef for at tale om fortid, nutid og fremtid.
Nu er der gået en måneds tid, og den 18. marts kunne fagavisen fortælle, at vicedirektør Michael Juul Hansen er udnævnt til ny adm. direktør for FTZ, ligesom det er oplyst, at Jens Sørensen i de kommende måneder vil overdrage sine arbejdsopgaver. Han vil afslutte årsregnskabet pr. 31. maj 2014 og vil herefter stå til rådighed for FTZ efter behov, indtil han pr. 31. december 2014 endeligt fratræder. I øvrigt et rigtigt godt regnskab, som ser ud til at en rekord-omsætning på 1,9 milliarder kroner og et forventet overskud før skat på minimum 150 millioner kroner.
Selv glæder han sig over, at der er blevet lyttet til ønsket om en ny dansk styrmand, hvor "der fortsættes i samme ånd", som han udtrykker det.
Motor-magasinet mødte Jens Sørensen til et interview idet indre København på hans favorit-hotel i hovedstaden, Plaza over for Tivoli, hvor FTZ og Nordic Forum gennem årene har holdt masser af møder og truffet mange vigtige beslutninger.
Til Motor-magasinet oplyser Jens Sørensen, at hans faktisk traf beslutningen om at trække sig tilbage fra FTZ allerede for et år siden, men altså først meddelte beslutningen midt i februar.
- Jeg traf beslutningen i mit sommerhus. Jeg føler, at jeg har fuldført min mission, og at jeg er mæt. Det talte jeg med min familie om, og jeg besluttede mig for, at hvis jeg skulle rykke til noget nyt, skulle det være nu, forklarer Jens Sørensen og tilføjer:
- Beslutningen kom hurtigt og helt uden dramatik. Jeg skriver "et indre brev" til mig selv hvert år. I sommer "fortalte jeg så mig selv", at det var tid til et kursskifte. Et eller andet sted kunne jeg mærke, at jeg var kommet i mål med Nordic Forum, som jeg selv grundlagde i 2003, og FTZ. Jeg er strateg og udvikler mere end noget andet. I mit brev blev det tydeligt, at jeg var begyndt at føle mig som en "vedligeholder", noget som slet ikke ligger til min person. Blodet skal "piske" rundt i kroppen. Blodet piskede stadig for Nordic Forum og FTZ, bare meget langsommere. Det blev det endelige signal.
- Da der så samtidig var blevet for meget forstyrrende udefra, var det let for mig at trække stikket. Min tid er ganske enkelt for kort til blokerende, unødvendig og irriterende indblanding, specielt når alt spinder optimalt. Alt i alt var jeg dog tydeligt mæt, imidlertid positivt mæt efter nogle helt fantastiske år. Nu håber jeg bare, de over 1000 medarbejdere hos FTZ får en lykkelig fremtid. FTZs succes er alene skabt af et top-harmonisk hold, skabt af de mange flittige og loyale kræfter, siger han.
Mens der er sat navn på hans afløser i FTZ, hvor det også er besluttet at hente to nye kræfter ind i direktionen, så den igen kommer til at bestå af en trio, så er det op til Hella i Tyskland at pege på Jens Sørensens afløser som præsident for Nordic Forum.
- Det er en ekstrem vigtig post, påpeger han.
Frontkæmper
- Jeg har nydt hvert sekund siden min spæde start i autobranchen i 1977. Jeg har arbejdet i både en amerikansk og en tysk koncern. På mange elementære forretningsområder er de dygtige. En kombination af de to ville stå stærkt. Imidlertid er de begge "bagud" omkring betydningen af "mennesker i centrum" og "frihed under ansvar", vurderer Jens Sørensen.
- I en ung alder var jeg med til at forme og implementere Tennecos (Walkers) Østeuropa-strategi, ligesom jeg var frontkæmper - og heldigvis vandt - da man ville lukke det danske lager ned. Vi udarbejdede en 16 punkts plan, hvilket fik omstødt deres beslutning, og lageret i Middelfart blev bevaret, ligesom en katastrofe blev undgået. Sidenhen, i min tid som skandinavisk økonomichef, lykkedes det mig at udvikle et A-B-C-D styringsværktøj. Det gav bedre overblik over de mange omkostningstyper, førende til optimal kost-kontrol og større besparelser. Sidst i 90erne var der så moderniseringen af DATI. Også et par meget spændende år med nogle dejlige mennesker, husker Jens Sørensen.
- I min "tyske tid" var jeg blandt andet med til at modernisere Hellas eftermarkedsdivision (salgsselskaberne). Med min gode ven og kollega, Franz-Werner Drees, udarbejdede vi planen: "One House Philosophy". Efterfølgende, i mine tre år i Tyskland, nåede vi over salgs- og indtjeningsbudgetterne i et hav af lande, skabte bundsolide total-resultater og fik taget noget af "det stive tyske" ud af systemet. Det gav positiv genlyd rundt omkring. Slutteligt, har det selvfølgelig været rejsen med FTZ. Omsætningen er mere end fordoblet og indtjeningen næsten tredoblet over de sidste 8-9 år. FTZs nye visionsplan er også helt færdig, detail specificeret og rullende helt frem til 2016. Men nu skal jeg altså videre, konstaterer FTZ-direktøren.
Vil være mere i Danmark
- Det hårdeste har helt sikkert været de mange tyngende og lange arbejdsdage inklusive den megen rejseri. På det højeste var jeg 70 procent af tiden på rejse. Det har jeg længst lagt bag mig. Jeg kommer aldrig til at rejse så meget mere. I mit næste virke vil jeg være tættere på de, som får brug for mig. På afstand er tingene nemlig langt vanskeligere. Jeg vil simpelthen gerne være mere i Danmark, siger Jens Sørensen.
- Jeg har vildt mange ideer og planer for fremtiden, men slet ikke travlt. Lige nu skriver jeg nye sange, idet Liset og jeg (duoen Liset & Sørensen) udsender et ti års jubilæumsalbum først i 2015 under titlen "Pick Them All; The Collection". Det bliver det fjerde album for Liset & Sørensen. Vi regner med at gå i studiet i maj-juni. Ved siden af dette håber jeg, at min gode ven, musikeren Michael Falch, er med på at skrive en samtale-bog med titlen "Hvad leder du efter" i 2015-2016. Når så min kontrakt udløber, kan jeg endelig kaste mig over en masse nyt, herunder at være rådgiver og deltage i bestyrelsesarbejde uden hindringer. Jeg har heldigvis et enormt netværk, spændende over flere netværksgrupper. Men lad mig sende dette signal: Jeg tror ikke jeg er færdig med autobranchen, siger han og tilføjer:
- Jeg trykker på en ny, spændende knap fra februar 2015, idet jeg lige vil rejse lidt rundt i verden gennem januar 2015, men uanset hvilken knap det bliver, så forlader jeg ikke autobranchen helt. Jeg elsker autobranchen.
Brug for rådgivere
- Autobranchen er en fantastisk verden. Jeg har mødt så mange skønne mennesker, nationalt som internationalt. Jeg har været aktiv i produktionsleddet, handels-/grossistleddet, arbejdet i udlandet og været involveret i et hav af store projekter. Jo, der har været fart og spænding. Autobranchen er hele tiden i bevægelse, hele tiden i gang. Herhjemme håber jeg, at branchen, som helhed betragtet, vil komme til at stå mere og mere sammen. Danmark er et lille land, herunder et pris-/omkostningstungt land. Det er bidende nødvendigt, at der sker mere samspil og kommer flere samkoblinger. Ydermere bør der være mere idéudveksling, mere direkte og tværgående dialog/åbenhed, selv under stor konkurrence, mener Jens Sørensen.
- Der er plads til rigtig mange i den danske autobranche, men selvfølgelig vinder de mere visionære. Mit signal skal være, at det ikke er et nederlag at gå i clinch med dem, som er længst fremme. Gør man ikke det, kan "nederlag" ikke revancheres. Udvis vovemod, gå til den, opsøg løsninger og vær flittig. Og bed om hjælp, hvis det skulle blive nødvendigt. Afkort den proces der hedder "fra tanke til handling". Vær skabende, så bliver du ikke "tabende", lyder rådene.
- Der er virkelig brug for rådgivere i autobranchen. Jeg mener selv, at jeg har en masse erfaring at bidrage med, ligesom jeg også fortsat kan lære noget, siger han og tilføjer:
- Jeg vil ikke afvise, at jeg en dag kunne komme i bestyrelsen for FTZ - det ville jeg være stolt over. Men lige nu skal jeg have luft.
- Nu trækker jeg lige vejret. Om jeg ellers kan opretholde mit gode helbred og få tilført bestandig energi fra de mange mennesker, jeg elsker og holder af, kan jeg tage yderligere 7-8 år med "200 kilometer i timen". Derfor vil jeg også bestræbe mig på at være synlig de næste 7-8 år. Til sommer bliver jeg 55 år - den 18. juli. Så skriver jeg "det næste brev til mig selv". Her vil der komme til at stå: "Jeg rejser ind i noget nyt og spændende fra foråret 2015". Jeg går efter et lykkeligt afslutningskapitel i "min sidste bog", konstaterer Jens Sørensen, som efter sin udmelding om at stoppe holdt én uges ferie og her fik 12 henvendelser om mulige opgaver både i og uden for autobranchen.
- Mange af dem er vildt interessante. Det er jo en luksus-situation, men nu tænker jeg mig godt om og gør først mit arbejde for FTZ færdigt, slutter han.