Den er god nok: Cooper med tre cylindre
Den nye Mini har netop haft Danmarks-premiere: Stort set samme design, men i den grad med nye motorer. Vi har allerede kørt de første kilometer i den nye trecylindrede Cooper. Samtidig kan vi løfte sløret for Mini-Danmarks forventninger til bilen.
Kapitel et: Fra 1959. Den oprindelige Mini Sir Alex Issigonis geniale bil, bilen vi herhjemme bare kaldte for Hundehuset. Den, der var så lille, at vi ikke helt troede det. Og som havde forhjulstræk. Og vandt i Rally Monte Carlo. Hvordan gik det dog til?
Kapitel to: Mini fra 1980erne, da englænderne forsøgte at holde liv i Minien med lidt ny teknik i den på det tidspunkt cirka 25 år gamle bil. Men i bund og grund: 80er-Minien var samme bil som den oprindelige.
Kapitel tre: Fra 2001. Den genfødte Mini, nu en bil produceret af BMW. Stadig med nogenlunde samme form, blot noget større. Men i øvrigt på alle måder teknisk ført op to date inklusive moderne sikkerhedselektronik.
Og sidste weekend åbnede, om end ikke et helt nyt kapitel, så i hvert fald et helt nyt afsnit: Den nye Mini 2014 med den lidt længere front og de helt nye motorer blev lanceret. I første omgang er der tre benzin- og to dieselversioner at vælge mellem. Til priser fra foreløbig 250.000 kroner for billigste benziner og 269.000 kroner for billigste diesel. "Foreløbig" fordi priserne på begyndermodellerne, Mini One og Mini One D, der lanceres først på sommeren, endnu ikke er offentliggjort.
Ned til tre cylindre. Det lyder måske vildt, men ikke desto mindre. Den nu gamle Cooper-motor var en 1,6-liters firecylindret rækkemotor med turbo. Den nye er gået ned til en 1,5-liters trecylindret motor ligeledes række og turbo.
Lad os først stille skarpt på forbrug, der er det egentlige argument for at ændre konstruktion. Den gamle gik 18,5 km/l den nye hele 22,2 km/l. Det gyldne ved den nye konstruktion er, at hverken effekt eller præstationer er forringet: Den hidtidige ydede 122 hk, mens den nye har en effekt på 136 hk.
Det mest klassiske mål for hurtighed er accelerationstiden fra nul til 100 km/t. Den gamle 9,1 sekund, når det hele spillede. Den nye 7,9 sek.
Og det man oplever bag rattet er faktisk også et skridt fremad. Mini med tre cylindre har først og fremmest mere "grunt" ved få omdrejninger så på en måde skal Cooper 14 mere køres som en diesel eller som en Formel 1, for at følge Kevin Magnussens beskrivelse af de nye Formel 1ere i sammenligning med de tidligere.
Men hvad forventer importøren sig af den nye bil, vi spørger PR-ansvarlige Mette Lolholm:
- Vi forventer et salg på mindst samme høje niveau som i 2013, hvor salgstallet lød på i alt cirka 500 solgte Minier.
Og hvilke versioner regner I med vinder salgsracet?
- Vi forventer, at det overvejende vil være Mini Cooper og Mini Cooper D. Dog forventes andelen af Mini Cooper S at stige på den nye model kunden får her en fuldblodsracermaskine til kun 355.000 kr.