Detroit er pumpet med nyheder
Ny Mercedes C, ny hurtig Corvette, ny overraskende Audi og ny, nærmest chokerende Toyota. Biler fra hele verden kappes om at være "the Star of the Show" på biludstillingen i Detroit, der åbner lørdag.
Her gør vi holdt ved fire af de største: Ny Mercedes-Benz C-Klasse, der kommer til Danmark til foråret. Ny, meget overraskende Audi-konceptbil med en helt anden type firehjulstræk end De fire Ringes normale quattro-træk og to nyheder fra sportsvognsverdenen: Ny, all time hurtigst Corvette plus dens racer-version samt et bud på en nutidens Toyota Supra.
Velkommen til Downtown Detroit til udstillings-hallerne Cobo Center showet åbner lørdag og kører halvanden uge.
Mercedes-Benz C-Klasse
Stjernen hos Mercedes-Benz er den nye C-Klasse. Stor præsentation på scenen, ikke mindst til forpremieren, hvor Kelly Rowland fik blød musik og bløde karrosseri-linjer til at flyde sammen. Den nye C-Klasse kommer med et bredt udvalg af motorer inklusive en lille firecylindret benzin og diesel og på toppen af poppen en hårdtpumpet AMG. Præcis som den store S-Klasse, bliver C fyldt til randen med elektronisk sikkerhedsudstyr.
Mercedes-Benz C-Klasse, produktionsbil: Sedan og stationcar benzin fra 156 hestekræfter diesel fra 170 hestekræfter - benzin fra 490.400 kroner diesel fra 549.900 kroner.
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Se godt på Audis stjerne i Detroit Allroad Shooting Brake kalder tyskerne den. For konceptbilen viser, hvordan den allerede næste SUV fra Ingolstadt kommer til at se ud.
- Vi viser her et meget konkret glimt af den nærmeste fremtid, siger Audi direkte om bilen og det er altså ikke en hemmelig "insider", der hvisker dette budskab, det er Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, medlem af bestyrelsen i Audi AG, der er ude med udmeldingen. Så når næste Audi Q står klar som færdig produktionsbil, kan den meget vel se sådan her ud. Men stor og tydelig Audi-grill, men også med den karakteristiske karrosseriform, en mellemting mellem en stationcar og en coupé blandt karrosseri-designere ofte kaldet "shooting brake".
Men under karrosseriet er bilen i realiteten endnu mere interessant. Bilen står på scenen med én benzinmotor og to elmotorer og træk på alle fire hjul. Benzinmotoren en firecylindret benzinturbo arbejder sammen med en elmotor og trækker på de to forhjul. Benzin plus den ene elmotor i et samarbejde efter plugin-systemet. Altså kan batterierne lades op fra en stikkontakt. Men der er jo en elmotor mere. Den trækker imidlertid på de to baghjul.
Systemet sikrer på én gang stor hurtighed 0-100 km/t på 4,6 sekunder og lavt forbrug, faktisk over 50 km/l.
Audi Allroad Shooting Brake Show Car, konceptbil: Stationcar-type firehjulstræk - 4-cyl. benzinmotor plus to elmotorer i alt 408 hk.
Corvette Z06
Corvettes stand den store nyhed for gadekørere er Z06, den indtil nu hurtigste udgave af den nye Corvette-generation, der havde verdenspremiere sidste år.
Største overrækkelse er bilens udseende. De hurtige Corvetter har altid haft lidt mere grrr over designet end de mindre, men Z06 i nyeste udgave er direkte ondskabsfuld at se på. Som passende advarsel til hurtigtgående biler fra Europa især dem fra Stuttgart for lige at nævne nogle.
Corvette Z06, produktionsbil: 2-personers sportscoupé baghjulstræk 7-liters V8 620 hk
Corvette Z7.R
Corvettes stand den store nyhed for racerkørere er Z7.R. Racerudgaven af den nye Corvette-generation; bilen, som Jan Magnussen skal køre på Le Mans i år.
Racerversionen af Z06 er udviklet og bygget parallelt med gadebilen. Z7.R skal køre i forskellige klasser først og fremmest Le Mans med blandt andre altså Magnussen som en af kørerne. Motoren er som tidligere den 5.5-liters V8, men, forstås, i opdateret udgave. Den nye racer-Corvette får sin debut senere denne måned, når de grønne lamper tænder for dette års 24-timers løb på Daytona.
Corvette Z7.R: 2-personers sportscoupé bygget til motorsport. 5.5-liters V8.
Toyota FT-1 Concept
Toyota tog NAIAS første store klapsalver, da japanerne præsenterede denne konceptbil, FT-1 Concept, som den hedder. Dér, lige dér på scenen holdt en bil, man kun kunne opfatte som en nutidens Toyota Supra.
Toyota selv dæmper dog begejstringen en anelse og siger:
- Foreløbig er det udelukkende ment som et designstudie af Calty-gutterne i USA. Den har ikke noget at gøre med Lexus RC eller Lexus RC F.
Toyota FT-1, konceptbil: Sportscoupé, baghjulstræk. Kommer næppe i produktion med dette udseende.