Skat fjerner 150 kroner moms per skrotbil
Til gengæld forpligtes ophuggere til en masse kalkulationer.
Det fremgår af de nye momsregler for affaldsbehandling, som Skat udsendte den 20. december samtidig med Folketingets vedtagelse af nye takster i Miljøordning for Biler per 1. april, hvor det årlige miljøgebyr forhøjes fra 60 til 101 kroner og skrotpræmien sænkes fra 1750 til 1500 kroner.
Skats tids- og beløbsberegning illustreres med ét eksempel, der giver 299,80 kroner i omkostninger til en normal miljøbehandling, hvortil skal lægges moms på 74,95 kroner. Det er 150 kroner færre momskroner end det hidtidige niveau.
Det svarer dog til en afgiftslettelse på 21 millioner kroner, hvis man kommer over 140.000 skrotbiler i år. Tilbage er stadig en momsafgift på 10,5 millioner kroner, som ophuggerne betragter som en særafgift.
Miljømoms
- Vi betaler moms af noget fiktivt, for pengene er der ikke. Vi får hverken 900 eller 300 kroner af en kunde til miljøbehandling, og det har ikke har noget at gøre med skrotgodtgørelsen, understreger Børge Madsen.
- Moms af miljøbehandling beregnes af en intern værditilvækst, og det skal igen betale moms, når varen forlader virksomheden i form af reservedele eller jernskrot. Det stiller de momsregistrerede og miljøcertificerede autoophug endnu dårligere i konkurrencen mod de ulovlige ophug, som der desværre er blevet flere af, fortsætter Børge Madsen.
Skat lægger op til ny norm
Det undrer ham, at Skat offentliggør en sådan beregning, som ville være i strid med konkurrenceloven, hvis han sendte det samme ud til sine medlemmer.
299,80 kroner risikerer nemt at blive norm i stedet for et eksempel ligesom de 900 kroner gjorde, mener han.
- Flere medlemmer har lavet kæmpe beregninger og blevet underkendt, og nu kommer Skat selv med en beregning, som ligger under branchens underkendte beregninger, siger Børge Madsen.
- Eksemplet bør kvalitetssikres i forhold til repræsentativitet for branchen. Regneeksemplet risikerer ellers at danne præcedens på et forkert grundlag og være konkurrenceforvridende for hele branchen, pointerer han.
Høring ændrer intet
Børge Madsen fik kun sendt et høringssvar et par dage før, fordi han fik nys om det af anden vej. Det ændrede dog intet.
- Der er ikke rettet et komma. Ophuggerne skal lave nogle kæmpe prisberegninger. Det eneste positive er nedsættelse af momsen på miljøhandling fra 900 kroner til cirka 300 kroner, konstaterer han.
Der er sket mange ændringer i miljøbehandlingen i de forgangne 13 år, som forklarer de lavere omkostninger, forklarer han. Bilerne er blevet nemmere, og der er opfundet bedre værktøjer.
Mere bøvl
- Selv om Skat forsøger at komme os i møde, stiller de os over for en masse andre udgifter. Det er rent og skær bøvl, bøvl, bøvl
Alle miljøbehandlere skal nemlig selv lave et tids- og prisskema over miljøbehandlingerne.
"Den medgåede tid til miljøbehandling skal kunne dokumenteres i form af et tidsstudium af selve miljøbehandlingen af forskellige typer biler, såvel normale biler som trafikskadede biler, herunder hensyntagen til årstider og vejrlig. Et gennemsnitligt tidsforbrug for nævnte biler/kategorier kan anvendes i kalkulen," hedder det i Skats ny vejledning.
Svært at forstå
Børge Madsen sætter spørgsmålstegn ved, om Skat har den nødvendige indsigt i branchen, for styresignalet er svært at forstå for den almindelige autogenbruger.
- Det kræver en langt højere uddannelse og juridisk specialviden om moms, og det ligger ingen almindelige autogenbrugere inde med. Det må være en mission for Skat at formulere regler, der er håndterbare for den enkelte autogenbrugsvirksomhed, siger Børge Madsen.
Han kritiserer Skats hastværk og ageren over for samarbejdspartnere i en sag, som har afgørende betydning for branchen:
- Det kan hverken Skats eller autogenbrugsbranchens medarbejdere være tjent med.