23948sdkhjf

Danske Aquila starter ny raceserie i England

Racer-studerende og private tilbydes den nyudviklede Synergi-racerbil med trecylindret 1-liters motor som prisbilligt samlesæt eller færdig bil.
Aquila Cars ApS i Gram er på gaden med et nyt bilprojekt rettet mod universiteter og ingeniørstuderende. Sammen med Birmingham City University har Aquila udviklet en racerbil med navnet Synergy, en etsædet, åben sportsvogns prototype med aluminium chassis og en 3-cylindret, 1 liters Toyota motor. Aquilas sælger Synergy i flere pakketyper til flere typer undervisningsmiljøer fra 75.000 kroner. Det betegnes som en yderst fornuftig pris for en racerbil med lav tyngdepunkt, lav vægt og lave vedligeholdsomkostninger.

Fra teori til praksis

Synergy er den fjerde bil fra danske Aquila, som i 2005 producerede sin første Formel Ford, efterfulgt af sportsvogns prototyperne CR1 og Adamo.

- Jeg har længe, via min undervisning i konstruktion af racerbiler, på både Aarhus Techs autoteknolog uddannelse og motorsports bachelor uddannelsen på Birmingham City University, været frustreret over, at de studerende ikke får muligheden for at omsætte den lærte teori til praktik. Det har vi nu løst med konceptet omkring Aquila Synergy, siger ejer af Aquila Cars ApS, Dan Suenson.

Studerende samler bilen

Meningen er at universiteter og colleges køber Synergy som samlesæt. Til samlesættet skal bruges en donor-bil (Toyota Aygo, Citroen C1 eller Peugeot 107), hvorfra der hentes motor, gearkasse og ledningsnet.

De studerende skal først samle chassiset af aluminiumsplader ved at lime og popnitte, som derefter kontrolleres og godkendes af Aquila. Efterfølgende samler de studerende resten af bilen og får dermed vigtig træning og erfaring i sammenhængen og konstruktionerne i en racerbil. I College versionen af Synergy er chassiset samlet, og den praktiske erfaring fås ved at samle de mekaniske dele. Det vil være muligt for private, i samarbejde med et universitet, at købe en Synergy til de 75.000 kroner. Køberen forpligter sig hermed til, at de studerende skal bygge bilen og drive den i første sæson.

Bilen tjener pointene

Bilen skal køre i British Racing & Sports Car Clubs (BRSCC) serie for sportsvogne, Excool OSS, indtil den næste år forventes at køre i sin egen serie. Serien er bygget op med tre mesterskaber: Et overordnet mesterskab for hele klassen (også private kørere), et mesterskab for universiteter og et mesterskab for colleges. Det er bilen, der tjener point ved at vinde et løb, og man kan derfor have op til tre forskellige kørere på en raceweekend.

Koncept worldwide

Synergy betegnes som en "rigtig" racerbil trods de blot 70 hk, der skal flytte en vægt på kun 350 Kg.

- Den giver de studerende mulighed for at afprøve deres viden i "den virkelige verden" og er samtidig med til at genbruge dele fra kasserede biler. Synergy har samtidig så lave købs- og driftsomkostninger, at både universiteter og private, uden mange penge, har mulighed for at deltage i motorsport. Så synergien i Synergy projektet er høj, og vi forventer, at konceptet vil spredes til motorsporten i hele verden, udtaler Søren R. Glob, bestyrelsesformand i Aquila Cars ApS.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109