Gynger og karruseller i bilhuset
Motor-magasinets ugentlige leder omhandler ny bilforhandler-analyse, Autotaks-problemer samt nye online-annoncemuligheder.
MEN SAMTIDIG KAN autobranchen konstatere, at forsikringsselskaberne i højere grad end hidtil presser værkstederne i forbindelse med tegning af nye samarbejdsaftaler. Midlet er et såkaldt aftaleregister, idet de hidtil faste aftaler på 2-6 procent for svært opgørlige smådele med mere nu også skal forhandles. Det skaber en uoverskuelig og mudret situation, som man skal være overmåde god i brugen af Autotaks for at kunne danne sig overblik over.
VI FORSTÅR AUTOBRANCHENS frustration og kan kun tilslutte os, at det må være en sag for konkurrencemyndighederne at vurdere, om markedet fungerer korrekt på dette område. Normalt har kunden altid ret. Men store kunder, som forsikringsbranchen i sagens natur er på værkstederne, skal ikke have lov at tryne i en tid, hvor skadessummen er for nedadgående og giver forsikringsselskaberne ekstra indtægter.
PÅ ANDRE FRONTER er der hjælp til at øge overblik og muligheder. Når det gælder bilsalg og online annoncering er markedets to største rivaler ude med budskaber om nye tiltag, der kan hjælpe bilforhandlerne omkring bannerannoncering og lagerføring af de rigtige biler. Hvilken gyngehest, man vil spille på her, og om man vil tage en eller flere runder i karrusellen, er op til den enkelte virksomhedsejers overbevisning.