23948sdkhjf

Gynger og karruseller i bilhuset

Motor-magasinets ugentlige leder omhandler ny bilforhandler-analyse, Autotaks-problemer samt nye online-annoncemuligheder.
MANGE BILFORHANDLERE DRIVER oftest også værksteder. Så når det står sløjt til det ene sted, kan der vindes lidt det andet. Det har vi også eksempler på i denne uges fagblad. Her får vi af Dansk Brancheanalyse at vide, at 400 af landets største bilforhandlere kan glæde sig over en fordobling af indtjeningen. Af analysen fremgår lidt frækt også en liste over de virksomheder, der pt er mest konkurstruede – så de nysgerrige kan kigge konkurrenten over skulderen. Heldigvis har vi i år kun set tre konkurser blandt de 400 forhandlere, der har kvalificeret sig til at indgå i analysen, mod otte konkurser i 2013. Dermed fremgår den ganske fortrøstningsfulde konklusion: Bilforhandlerbranchen - i hvert fald når vi ser på de 400 største - er en ganske solid branche.

MEN SAMTIDIG KAN autobranchen konstatere, at forsikringsselskaberne i højere grad end hidtil presser værkstederne i forbindelse med tegning af nye samarbejdsaftaler. Midlet er et såkaldt aftaleregister, idet de hidtil faste aftaler på 2-6 procent for svært opgørlige smådele med mere nu også skal forhandles. Det skaber en uoverskuelig og mudret situation, som man skal være overmåde god i brugen af Autotaks for at kunne danne sig overblik over.

VI FORSTÅR AUTOBRANCHENS frustration og kan kun tilslutte os, at det må være en sag for konkurrencemyndighederne at vurdere, om markedet fungerer korrekt på dette område. Normalt har kunden altid ret. Men store kunder, som forsikringsbranchen i sagens natur er på værkstederne, skal ikke have lov at tryne i en tid, hvor skadessummen er for nedadgående og giver forsikringsselskaberne ekstra indtægter.

PÅ ANDRE FRONTER er der hjælp til at øge overblik og muligheder. Når det gælder bilsalg og online annoncering er markedets to største rivaler ude med budskaber om nye tiltag, der kan hjælpe bilforhandlerne omkring bannerannoncering og lagerføring af de rigtige biler. Hvilken gyngehest, man vil spille på her, og om man vil tage en eller flere runder i karrusellen, er op til den enkelte virksomhedsejers overbevisning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.061