23948sdkhjf

Juniorministerbilen fra Mercedes

Mest af alt ligner den nye Mercedes C-Klasse en krympet version af mærkets ministerbil, S-Klasse. I kabinen er stilen ubetinget som mærkets dyreste. Egenskaber, der skal være med til at holde den nye C’s salg på niveau med den nuværende, der har sat salgsrekord.
- C-Klassen er ubetinget vores vigtigste model. Slet og ret fordi det er den, vi sælger flest af.

Så klar er udmeldingen fra Mercedes-Benz ved den internationale præsentation af den nye C-Klasse. Vel er især den mindre A-Klasse, forhjulstrækkeren, med til at udvide det samlede antal producerede biler, og dermed koncernens volumen. Men det er den mindste af de "rigtige" Mercedes’er, baghjulstrækkeren C-Klasse, der er storsælgeren. Derfor står millionerne på spil, når en nyt C lanceres, som det sker i dag her i Marseilles med verdenspressens første ture i 2015 C-Klasse.

I første omgang kommer tre versioner til Danmark, de to benzin’ere C180 og C200 og dieselen C220 BlueTec. Med startpriser på 490.000 kroner for C på benzin og fra 550.000 kroner for diesel lægger det tyske mærke ud med aggressive priser.

- Vi solgte flere C-Klasser i 2012 end i 2013 – så vi har høje forventninger til salget af den nye C-Klasse, siger Lars het van Erve, PR-ansvarlig for Mercedes-Danmark.

Men hvordan kører den så, stjernemærkets konkurrent til den nyeste BMW 3-serie (fra 2012) og Audi A4, der får sin efterfølger til efteråret?

Mercedes lægger disse år afgørende vægt på køredynamik – og præcist hvad køredynamik, og dermed køreglæde, angår, er den nye C helt på toppen. Umiddelbart vurderet et nummer gladere på rattet end BMW’en og markant mere end Audi A4.

Men den nyeste C ’er hævder sig ikke udelukkende på køreglæde. Måske er bilens stærkeste kort dens design. Direkte smuk at se på, vurderede de fleste biljournalister ved premieren i Sydfrankrig. Men især den bløde taglinje bagtil har sin pris – pladsen på bagsædet er ikke på niveau med hverken BMW eller Audi.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.339